Avocado

Lækkerbisken der sparker dit kolesteroltal i bund.

21. juni 2013 af Ernæringsekspert Martin Kreutzer

Vigtigste effekt

Den fede, grønne lækkerbisken bugner af enkeltumættet fedt. Undersøgelser viser, at mere enkeltumættet fedt i kosten sænker indholdet af triglycerid i blodet, ligesom det skadelige LDL-kolesterol falder markant. Dermed sænker du risikoen for, at LDL-kolesterol aflejres i dine blodkar, og at du får problemer med dit kredsløb.

Sådan spiser du den sundest

Det er nemt og effektivt at spise avocadoen rå, fx en halv avocado som mellemmåltid om formiddagen. Små stykker i salaten eller pureret til en lækker guacamole er dog lige så gode anvendelser. Vær opmærksom på at bruge avocadoen, umiddelbart efter at du skærer den op. Bliver avocadoen iltet, skifter den ikke blot over til en kedelig grå kulør, men mister også en hel del af sine gavnlige antioxidanter.

Beslægtede madvarer

Oliven og olivenolie, rapsolie, pekannødder, mandler og cashewnødder.

Så positivt påvirker avocado dit hjerte

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: