Vidste du, at skallen slipper lettere, når du skal pille rejerne, hvis du putter en lille tsk. sukker i kogevandet? 

Rejer

De søde krebsdyr trykker dit blodtryk på plads.

21. juni 2013 af Ernæringsekspert Martin Kreutzer

Derfor skal du spise rejer

De lækre små skaldyr har så mange gode egenskaber, at de er uundværlige i det sunde køkken – hele året. Men lige nu fås de friske fra fjorden.

Dette indeholder en reje

  • Zink er der også impo­nerende meget af i rejekødet, og det kan være med til at holde din hud sund.
  • Glukosamin er et stof, som findes i skallen på skaldyr, og som du kan få gavn af, hvis du koger suppe på skallerne. Glukosamin kan hjælpe på gigt.  
  • Rejer indeholder kolesterol, men hæver ikke dit blods kolesteroltal, fordi din krop producerer mindre kolesterol, når du spiser noget af det. 
  • Rygskjoldet kan godt spises og indeholder det røde farvestof astaxanthin, der er en stærk antioxidant.

Vigtigste effekt

Rejer bremser mængden af inflammation (betændelse) i blodårerne og forhindrer dermed, at dit blodtryk stiger. Det skyldes rejernes pæne indhold af selen og omega-3-fedtsyrer. Rejerne gør dine karvægge mere robuste og mindre udsat for åreforsnævring og blodpropper.

Rejer er god mad efter træning

Rejer bugner af proteiner, og det opbygger dine muskler, når du har trænet. Omega 3-fedtsyrerne i rejekødet hjælper også til med at restituere musklerne.

Rejer er perfekt slankemad

De proteinrige rejer mætter og holder din forbrænding høj. Samtidig er de meget kaloriefattige, så alle typer rejer er god mad, hvis du skal tabe dig.

Sådan spiser du rejer sundest

Om du spiser rejerne rå, opvarmede eller lynstegte, betyder ikke noget rent sundhedsmæssigt. Det vigtigste er, at du spiser en ret stor mængde. Et pænt dagligt bidrag nås med 75-100 gram rejer.

Opbevaring af rejer

  • Læg de friske, levende rejer på køl, hvis du ikke skal koge dem straks. De skal helst være levende, når du koger dem, så er du sikker på friskheden.
  • Friske rejer, rejer fra en bøtte, der har været åbnet, og optøede rejer kan ikke holde sig i mere end et døgn i køleskabet.
  • I fryseren kan rejer holde sig i op mod et halvt år. De mister dog lidt væde, og det kan gøre dem mere kedelige i smagen end de friske. 

Beslægtede madvarer

Skaldyr som krabbekløer og muslinger har de samme kvaliteter, og endnu flere af de sunde stoffer får du, hvis du vælger jomfruhummer eller krebs. En paella med masser af lækkerier fra havet er derfor guf for dit kredsløb.

Så positivt påvirker rejer dit hjerte

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: