Quinoa

Quinoa - sundt for dit hjerte.

Få flere fibre og mere protein.

© wichmann + bendtsen

Quinoas vigtigste effekt

De små runde quinoafrø er sunde for dit hjerte.
Modsat korn som bulgur og brune ris indeholder quinoa en del hjertesundt fedt. Både enkeltumættet fedt og omega-3-fedtsyrer, der booster blodets indhold af det gode HDL-kolesterol.
Quinoa-frøene er desuden rige på vandopløselige fibre, som sænker mængden af det skadelige LDL-kolesterol i blodet.
Quinoas helt store trumf er dog antioxidanterne quercetin og kaempherol – de to fantastiske stoffer, som også findes i løg og bær. De forhindrer, at kolesterolet sætter sig fast på indersiden af dine blodkar og beskytter dig derfor mod åreforkalkning og blodpropper.
Endelig påvirker quinoa dit blodsukker i langt mindre grad end andre korn. Årsagen er kombinationen af fibre, fedt og ikke mindst proteiner i høj kvalitet, som får blodsukkeret til at stige langsommere.

https://hjerteforeningen.dk/2016/11/superfoods-super-egentlig/

Sådan spiser du quinoa sundest

Skyl 0,5-1 dl frø, og kog dem, som du vil gøre med ris. Da de er rige på kulhydrater, er det rent hjertemæssigt fornuftigt at spise lidt, men godt, fx som fyld i salater.

Beslægtede madvarer

Vilde ris er lidt i samme boldgade, og også hele bygkerner har nogle af de samme kvaliteter.

Så positivt påvirker quinoa dit hjerte