Spis dit hjerte sundt

Hvad du putter i munden, har kæmpestor indflydelse på dit hjertes sundhed. Her får du 8 madvarer, dit hjerte vil elske.

21. juni 2013 af Ernæringsekspert Martin Kreutzer
Gennem maden kan du få et væld af næringsstoffer, der aktivt udretter små mirakler for dit kredsløb og giver dig den allerbedste beskyttelse mod hjerte-kar-sygdomme. Her kan du møde otte af dem, der har allermest at byde på for dit hjerte, især når du kombinerer dem. 

Madens 4 bonusgevinster for dit hjerte

I FORM har ratet dit hjertes otte livretter på en skala fra 1 til 5, ud fra hvor godt de ...


  • … Sænker dit blodtryk
    Vigtigt, fordi et højt blodtryk øger din risiko for hjerte-kar-sygdomme.
  • Sænker det lede kolesterol
    Vigtigt, fordi store mængder af det farlige LDL-kolesterol i dit blod kan sættesig i karvæggene og medvirker til åreforsnævring og blodpropper.. Når "sundhedsmåleren" ved råvarerne i artiklen viser stor effekt, går mængden af LDL-kolesterol altså ned.
  • Øger det gode kolesterol
    Vigtigt, fordi det gode HDL-kolesterol “renser” dit blod for skadeligt kolesterol og sænker risikoen for åreforkalkning.
  • Sænker mængden af triglycerid
    Vigtigt, fordi større mængder triglycerid (fedt i blodet) kan rotte sig sammen med det lede LDL-kolesterol og danne en tilfedtning af blodårerne, som øger risikoen for blodpropper.

8 madvarer dit hjerte vil elske

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler