Hvide bønner

De hvide bønner booster hvert eneste hjerteslag.

Linser er en formidabel kilde til kalium, der gavner dit blodtryk

© iStock

Vigtigste effekt

Hvide bønner er en super kilde til kalium, der har central betydning for hvert eneste hjerteslag. Får du for lidt kalium i kosten, viser forskning, at du har en øget risiko for forhøjet blodtryk og hjerteslag. Der findes mange andre gode kilder til kalium, men bønnerne har flere kvaliteter, der taler for, at det er dem, du skal vælge. Hertil hører bønnernes langsomt optagelige kulhydrater, der sænker dit LDL-kolesterol i blodet, og et stort indhold af opløselige fibre, der ligeledes gavner kolesteroltallet.

Sådan spiser du bønnerne sundest

Læg bønnerne i blød natten over, hæld vandet fra, og kog dem. Så er de klar til at ryge i salaten som et lækkert, fyldigt tilbehør, der både erstatter kød, fuldkorn og nogle af grønsagerne. En portion på 50-75 gram (rå vægt) bønner udgør et fint bidrag til hovedmåltidet, der samtidig retfærdiggør en halvering af måltidets kødmængde.

LÆS OGSÅ: Guide til 12 forskellige slags bønner

Beslægtede madvarer

Brune bønner og tørrede linser har mange af de hvide bønners kvaliteter. Linser rummer dog kun halvt så meget kalium.

Så positivt påvirker hvide bønner dit hjerte

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background