Makrel
Makrel

Spis masser af fed fisk, hvis du vil mindske din risiko for åreforkalkning.

© iStock

Makrel

Fed fisk som makrel sænker indholdet af triglycerid i blodet. Se her hvilken sund effekt makrel har, hvordan du spiser den sundest, og hvor meget du skal have.

21. juni 2013 af Martin Kreutzer

Fisks vigtigste effekt

Fede fisk som makreller sænker indholdet af triglycerid i blodet og dermed risikoen for, at dine blodårer stoppes. Undersøgelser viser, at risikoen for at blive ramt af hjerte-kar-sygdomme mindskes betragteligt, hvis du ofte har fed fisk på tallerkenen. En del forskere peger også på fiskeoliens evne til at hæmme inflammation i kroppen som årsag til, at fisk har en kredsløbsvenlig effekt.

https://www.vest.rm.dk/siteassets/afdelinger/ernaringsenheden/patientvejledning/mad-og-hjerte-karsygdom--hjerterehab--holdundervisning--30-08.pdf

Sådan spiser du sundest fed fisk

Den nemme måde, at spise makrel og andre fede fisk på er som fiskepålæg. En skive brød med masser af fed fisk til frokost dækker behovet. Du kan også fordele mængden over lidt færre måltider. Det vigtige er, at du får 300-400 gram fed fisk i løbet af ugen.

LÆS OGSÅ: Alt du skal vide om stenbiderrogn

Madvarer beslægtet med makrel

Alle fede fisk som fx laks, sild, ørred og hellefisk svømmer rundt med samme sunde kvaliteter som makrellen. Vælg gerne fisk, der har svømmet frit i havet, eller som er opdrættet i økologiske dambrug. Hold dig desuden orienteret om eventuelle problemer med forurening.

Så positivt påvirker makrel dit hjerte

Sunde ambitioner for 2021? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte køber du nyt tøj eller udstyr til træning?

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: