Makrel
Makrel

Spis masser af makrel, hvis du vil mindske din risiko for åreforkalkning.

© iStock

Makrel

Makrel holder dine årer fri for fedt ved at sænke indholdet af triglycerid i blodet. Se her hvilken sund effekt makrel har, hvordan du spiser den sundest, og hvor meget du skal have.

21. juni 2013 af Ernæringsekspert Martin Kreutzer

Makrels vigtigste effekt

Fede fisk som makreller sænker indholdet af triglycerid i blodet og dermed risikoen for, at dine blodårer fedter til. Undersøgelser viser, at risikoen for at blive ramt af hjerte-kar-sygdomme halveres, hvis du ofte har fed fisk på tallerkenen. En del forskere peger også på fiskeoliens evne til at hæmme inflammation i kroppen som årsag til, at fisk har en kredsløbsvenlig effekt.

Sådan spiser du sundest makrel

Den nemme måde, at spise makrel på er som fiskepålæg. En skive brød med masser af fed fisk til frokost dækker behovet. Du kan også fordele mængden over lidt færre måltider. Det vigtige er, at du får 300-400 gram fed fisk i løbet af ugen.

Madvarer beslægtet med makrel

Alle fede fisk som fx laks, sild, ørred, hellefisk og ål svømmer rundt med samme sunde kvaliteter som makrellen. Vælg gerne fisk, der har svømmet frit i havet, eller som er opdrættet i økologiske dambrug. Hold dig desuden orienteret om eventuelle problemer med forurening.

Så positivt påvirker makrel dit hjerte

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: