Kvinde er på 8 timers kuren

Forskning tyder på at 8 timers kuren har fat i den lange ende

Spis i 8 timer og tab dig

Ny forskning tyder på, at 8 timers kuren, hvor man spiser inden for en periode på 8 timer og faster resten af dagen, har fat i det rigtige.

15. juni 2017 af I FORM

Tab dig hurtigt med 8 timers-kuren

Det lyder for godt til at være sandt, men ifølge forskere kan det faktisk lade sig gøre, hvis du sørger for at få din mad inden for et "spisevindue" på cirka 8 timer, deraf navnet 8 timers-kuren.

Det vil sige ved for eksempel at spise mellem klokken 9 og 17 og så ikke få noget resten af dagen.

Derfor virker 8 timers-kuren

Metoden i 8 timers kuren blev testet på mus, der fik det samme antal kalorier i løbet af de otte timer, som en anden gruppe mus gjorde på en hel dag. De dyr, der fik et spisevindue, viste sig at blive både tyndere og sundere af det.

Måske fordi kroppen er bedre rustet til at forbrænde kalorier, når den ved præcis, hvornår den kan forvente mad, mener forskerne.

Det betyder dog ikke at du har carte blanche til at spise fast food og slik i otte timer om dagen, i al fald ikke, hvis du følger kuren for at tabe dig. Hvis du ønsker at bruge 8 timers-kuren til at tabe dig, er det stadig en god tommelfingerregel at sørge for at få omkring 1500 kalorier.

Sådan skal du spise, når du er på 8 timers-kuren

Selvom du egentlig må spise, hvad du har lyst til, når du er på 8 timers kuren, anbefaler vi, at du som udgangspunkt holder dig til sunde madvarer. Vi har samlet en liste over hvilke sunde madvarer, der er særligt gode, når du er på 8 timers kuren. 

8 sunde madvarer til 8 timers-kuren

1. Mageret kød, fede fisk og æg

Mageret kød som kalkun og kylling, fede fisk som laks, makrel og sild og æg mætter betydeligt i forhold til kalorieindholdet. På den måde undgår du sult og usunde fristelser. 

2. Nødder

Nødder er sunde, mætter og giver ny energi. Og så er de perfekte som snack, da du ikke skal bekymre dig om hverken pladsmangel, holdbarhed eller stødpletter. 

3. Fedtfattige mælkeprodukter

Mælkeprodukter som f.eks. ylette styrker knoglerne og modvirker knogleskørhed, hvilket påvirker dit vægttab positivt.

4. Bønner 

Bønner opbygger musklerne, hjælper med fedtforbrændingen og regulerer samtidig fordøjelsen. 

5. Bær

Bær er super gode for blodtrykket, blodsukkeret og dit taljemål. Og så kan de tilfredsstille din lækkersult.

6. Frugt

Frugter som f.eks. meloner, blommer og pærer bugner af sunde stoffer og smager vidunderligt.

7. Grønne grøntsager

Grønne grøntsager som spinat og broccoli sænker risikoen for forskellige kræftformer. Derudover viser undersøgelser, at jo mere grønt du spiser, desto slankere er du omkring taljen.

8. Fuldkornsprodukter

Erstat det hvide brød med kornprodukter, hvor mindst 50 pct. af kornet er fuldkorn. Fuldkornsprodukter som rugbrød, fuldkornspasta, havregryn er nemlig de gode og mættende valg.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...