Kvinde skærer laks op
Vi elsker laks

Laks er rig på vitaminer, mineraler og sunde fedtsyrer, og så smager den tilmed fantastisk.

© iStock

Derfor er laks en superfood

Den fede fisk egner sig til alle dagens måltider, og så strutter den af vitaminer, mineraler og sunde fedtsyrer. Se her, hvor stor en forskel laks kan gøre for din sundhed.

12. juni 2018 af Irene Brøndum
 

Spis laks og styrk din sundhed

Hvad er laks godt for, hvordan opbevarer og tilbereder du den bedst? I denne artikel besvarer vi en række spørgsmål om laksen, så du kan få det allerbedste ud af den sunde, fede fisk.

Spørgsmål og svar om laks

 

Hvad indeholder laks?

Jo, jo laks er sundt, men hvorfor egentlig? Nedenfor kan du i vores tabel se næringsindholdet i 100 gram laks.

Næringsindhold i laks

Indhold Indhold pr 100 g
Kalorier i laks (kcal) 191
Protein i laks (g) 19,5
Fedt i laks (g) 12,6
Omega-3-fedtsyrer i laks (g) 2,60
D-vitamin i laks (µg) 8,62
B12-vitamin i laks (µg) 4,10
Selen i laks (µg) 17,5
Kalcium i laks (mg) 3,75
Kilde: Fødevaredatabasen
 

Hvorfor skal du spise laks?

Laks bekæmper bakterier og virus

Laks er rig på D-vitamin, som de fleste af os mangler efter en lang vinter, da vi normalt får det fra solen. D-vitamin aktiverer immunforsvarets dræberceller.

Laks beskytter dit hjerte

Jo mere fisk du spiser, desto mindre er sandsynligheden for, at du bliver ramt af en hjerte-kar-sygdom. Laks er fyldt med hjertevenlige omega-3-fedtsyrer, der gavner blodtrykket og dermed kredsløbet.

Laks genopbygger musklerne

Proteiner er der masser af i laks. Proteinerne hjælper dig med at holde dig mæt og genopbygger musklerne, efter at du har trænet.

Laks forebygger kræft

Selen er en af naturens kraftigste anti­oxidanter, og laks er rig på det vigtige mineral, der både styrker immunforsvaret og forebygger kræft.

Laks lindrer ledsmerter

De mange sunde omega-3-fedtsyrer i laksen hæmmer betændelse i leddene og reducerer både smerter og længden af morgenstivhed, hvis man har gigt.

 

Hvilken laks indholder mest omega-3-fedtsyrer?

Opdrættet laks

Opdrættet laks får foder, der ikke altid indeholder meget fisk. Det vil afspejle sig i fiskens fedt, så laksen ikke indeholder så meget omega-3-fedt.

Økologisk opdrættet laks

Økologisk opdrættet laks bliver fodret med foder fremstillet af bl.a. småfisk, så der vil typisk være mere omega-3-fedt end i konventionelt opdrættede laks.

Vildlaks

Vildlaks indeholder typisk flere omega-3-fedtsyrer end opdrættede fisk, da de lever af en blanding af skaldyr og små organismer fra havet.

 

Hvordan finder du den friskeste laks?

Friskheden på laks kan du vurdere med dine sanser. Øjnene på laksen skal være klare, gællerne skal være blodrøde, og lugten skal være frisk. 

 

Hvordan opbevarer du laks?

Fersk laks

Fersk laks skal opbevares så køligt som overhovedet muligt og tilberedes samme dag, som det er købt. I de fleste køleskabe er der koldest på den nederste hylde.

Tilberedt laks

Tilberedt laks skal opbevares i køleskabet, hvor det kan holde sig 1-2 dage.

Laks i fryseren?

Du kan sagtens fryse laks ned. Fisken kan holde sig ca. 3 måneder i fryseren. Den skal optøs langsomt i køleskabet. Vi anbefaler ikke, at du genindfryser laks, der allerede har været frosset.

 

Hvad egner laks sig godt til?

At give en sund og blodsukker­stabiliserende start på dagen. Spis laksen sammen med æg og grøntsager.

At blive hakket til fars og blive brugt til fiskefrikadeller, burger og postej.

At erstatte kød i fx lasagne, brændende kærlighed, tærter og wokretter.

 

Hvordan tilbereder du laks bedst?

Mange af os er for hårde ved laksen. Hvis du vil undgå, at den bliver tør og trist, så hold temperaturen lav. Omkring 120 grader i 25 minutter.

Derfor skal du spise laks uden skind

Dioxiner er desværre en del af pakken, når man spiser fede fisk, fordi verdens­havene er forurenede. Fjerner du skindet, slipper du dog for en del af de uheldige stoffer.

 

Opskrifter med laks?

Laksen er super sund, smager fantastisk, og så kan den tilmed spises morgen, middag og aften. Mangler du inspiration til gode lakse-opskrifter, så har vi her samlet I FORMs mest populære opskrifter med laks, så du kan nyde den fede fisk til et hvert måltid.

Laks til morgenmad

Omelet med røget laks

Lav lækker morgenmadsomelet med laks, spinat og brøndkarse. Se her hvordan. ➡️ Gå til opskrift

Æggerulle med spinat og laks

Lav lynhurtig morgenmad på kun 10 minutter med æg, spinat og laks. ➡️ Gå til opskrift

Rødbedeomelet med røget laks

Få den bedste start på dagen med en mættende og nærende rødebedeomelet med laks. ➡️ Gå til opskrift

Laks til frokost

Blomkålswrap med laks

Glem alt om kedelige rugbrødsmadder. Denne glutenfrie wrap med laks er både nem og lækker at spise til frokost. ➡️ Gå til opskrift

Sandwich med laks og dild

Frisk og sund sandwich med laks - perfekt til frokostpausen. ➡️ Gå til opskrift

Spinat med laks, æble og ristet sesam

Hvem siger en salat skal være tør og kedelig? Prøv denne skønne lakse-salat ➡️ Gå til opskrift

Laks til aftensmad

Stegt laks og spidskål med krydderurtecreme

Fiskedag? Server en velsmagende laks med lækkert tilbehør på bare 20 minutter. ➡️ Gå til opskrift

Ovnbagt laks med rødkålsråkost

Hvis du mere er til laks i ovn, burde du prøve denne ovnbagte laks med en farverig rødkålsråkost. Den kan serveres på under 30 minutter. Velbekomme. ➡️ Gå til opskrift

Mexicanske tacos med grillet laks

Elsker du også mexicansk mad? Hvorfor ikke tilføje laks i dine tacos? Find opskriften her. ➡️ Gå til opskrift

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler