Fuldkorn flår fedtet af maven

Fuldkorns fantastiske egenskaber bliver ved med at overraske forskerne.

I en undersøgelse af 50 overvægtige med kredsløbsproblemer blev forsøgspersonerne inddelt i to grupper. Den ene gruppe fik slankekost baseret på forarbejdede kornprodukter og den anden gruppe fik slankekost baseret på fuldkornsprodukter. Begge grupper fik 500 kalorier mindre om dagen, end de havde brug for.

Kosten var ellers identisk og indeholdt protein, fedt og kulhydrat. Resultatet var, at fuldkornsgruppen tabte markant mere fedt fra maven end den ”forarbejdede” gruppe.
For meget fedt på maven er særlig sundhedsskadeligt fordi det sætter sig mellem tarmene. Herfra frigives det til blodet og det er ikke godt for kredsløbet og medvirker bl.a. til forsnævringer af blodårerne.

LÆS OGSÅ: Har du styr på dit kolesterol?

FEM JUSTERINGER TIL FLERE FULDKORN

SPIS GERNE

  • Fuldkornspasta
  • Fuldkornsrugbrød
  • Brune ris
  • Havregryn eller mysli

I STEDET FOR

  • Hvide hvedeboller
  • Alm. pasta
  • Alm. rugbrød
  • Polerede ris
  • Cornflakes

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background