Læs også

Er du for tyk?

Kvinde måler taljen med målebånd som alternativ til udregning af BMI
Kvinde måler taljemål med målebånd

Udregn dit BMI-tal og se, hvad BMI reelt betyder for din sundhed.

Hvad betyder dit BMI-tal?

Dit BMI (Body Mass Index), beskriver forholdet mellem din vægt og højde. Beregn dit BMI, bliv klogere på hvad BMI betyder, og hvilke forbehold der er ved tallet.

17. april 2016 af I FORM

Hvad er BMI?

BMI er en forkortelse for ‘Body Mass Index’ og bruges til at beskrive forholdet mellem din vægt og højde i forhold til de officielle anbefalinger.
BMI beregnes ved at dividere din vægt (kg) med din højde (meter) i 2. potens.
Vejer du fx 75 kg, og er 1.73 høj, så har du et BMI på: 75 / (1,73x1,73) = 25. Du kan beregne dit BMI-tal med vores BMI-beregner herunder.

BMI giver et bedre billede af, om du har en sund kropsvægt, end din vægt i kilo gør, fordi den også tager din højde med i vurderingen. BMI er den officielle måleenhed for over-, normal- og undervægt, og den bruges blandt andet af Verdenssundhedsorganisationen (WHO) der inddeler BMI som følger:

  • BMI under 18,5: Du er undervægtig
  • BMI mellem 18,5 og 25: Du har en sund og normal vægt
  • BMI 25-30: Du er overvægtig
  • BMI over 30: Du er svært overvægtig 

Beregn dit BMI

Går du også rundt og tror, at du vejer for meget? Eller for lidt? Beregn dit BMI, det såkaldte Body Mass Index med I FORMs BMI-beregner. BMI-beregneren kan give dit et hint, om du er overvægtig, om din vægt er helt normal - eller om du faktisk er for tynd. Men husk at tage resultatet med forbehold!

Tolk BMI med forbehold

Ovenstående er nogle meget generelle værdier - dit BMI tal kan være misvisende hvis du har enten en kraftig eller spinkel kropsbygning.
Du kan fx sagtens have et BMI på 30 uden at være decideret overvægtig, hvis du fx er meget muskuløs eller bygget mere solidt end flertallet.
Du kan også sagtens være tynd og have en lav BMI, men samtidigt have farligt fedt omkring organerne.
BMI afslører nemlig ikke noget om fordelingen af fedt på kroppen.

I sådanne tilfælde er en måling af fedtprocenten mere præcis. Et objektivt kig i spejlet kan også give et godt praj om, hvorvidt der sidder for lidt eller for meget sul på kroppen.

Hvornår er vægten for lav?

Ifølge WHO's retningslinjer vejer du for lidt, hvis dit BMI er under 18,5. Husk stadig på ovenståede før du panikker. Hvis dit BMI kommer meget lavere, kan det være til skade for dit helbred.

Taljemål i stedet for BMI

Mange forskerne peger derfor i stedet på taljemålet som et bedre mål for fedme, fordi det modsat BMI, afslører problemet med for meget farligt mavefedt.
Det usynlige organfedt udgør nemlig klart den største helbredsrisiko, mens fedtet lige under huden på hofter og lår nok lægger nogle kilo til på vægten, men de er ikke farlige i sundhedssammenhæng.

Et sundt BMI

Et sundt BMI, forudsat du lever sundt og dyrker masser af motion, vil være et BMI mellem 20 og 27.
Husk dog på forbeholdene - du kan sagtens være sund selvom du har BMI på 30, hvis du fx har meget muskelmasse.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...