I FORM tester: 24-timers faste

Faste i 24 timer to gange om ugen! Sådan smed Kristina 8 kilo og fik mere energi og bedre søvn. Tjek hendes resultater med periodisk faste her.

Kristina, der har testet intermittent fasting-metoden, 24-timers faste, står og smiler.

PERIODISK FASTE | 'Nemt' er nok ikke lige det ord, de fleste vil sætte på 24-timers fasten, men sådan var det for Kristina – da den første uge
var overstået. Og faktisk glædede hun sig ligefrem til at fortsætte.

© Thomas Dahl

Det er helt sikkert ikke den optimale slankemetode for alle. Men er du stædig, og kan du holde ud at være sulten indimellem, er 24-timers fasten måske noget for dig. Det var det i hvertfald for Kristina, der testede den periodiske faste-metode for os i 7 uger, tabte over 8 kilo, og efterfølgende betegnede forløbet som "forbavsende let".

Læs mere i interviewet med Kristina her – og se hendes flotte resultater.

1 Kristinas erfaringer med 24-timers fasten


24-timers fasten var for mig ... forbavsende let at gennemføre. De første 2 fastedage krævede dog en del viljestyrke, jeg fik hovedpine – og en lidt kort lunte. Men jeg klarede mig igennem, og det gjorde mig temmelig stolt af mig selv. Det hjalp også på motivationen, at vægten allerede viste minus et halvt kilo efter den første fastedag.

Undervejs har jeg ... faktisk gået og glædet mig til mine fastedage, fordi jeg oplevede, at jeg både havde mere energi og fik en bedre søvn. Første uge var dog lidt stram, den skulle bare overstås.

Det bedste ved 24-timers fasten har været ... at jeg følte, at jeg nærmest kunne mærke kroppen arbejde og brænde fedt af. Det gav mig en rendyrket motivation.

Det sværeste ved 24-timers fasten har været ... at koordinere mine to fastedage, så de lå, hvor der ikke var sociale arrangementer. Det krævede lige lidt planlægning. Det er til sociale arrangementer, at man nemt bliver fristet, så derfor prøvede jeg at undgå at “skulle noget” på fastedagene.

Min største krise havde jeg, da ... der kom for mange forretningsmiddage i samme uge. Til sådanne arrangementer er det svært at sige, at man ikke kan spise noget. Jeg måtte så tage to fastedage i træk for at få det hele til at gå op, selvom det var imod “reglerne”.

Når jeg var meget sulten, så ... børstede jeg tænder, og det hjalp faktisk at få en “smag” i munden. Ellers drak jeg bare vand og spiste tyggegummi på mine fastedage.

Når jeg var meget sulten, børstede jeg tænder, og det hjalp faktisk at få en “smag” i munden. Ellers drak jeg bare vand og spiste tyggegummi på mine fastedage.
— Kristina, der testede 24-timers fasten i 7 uger

Når jeg var fristet ... tænkte jeg, at alt godt kommer til den, der venter.

Når vægten stod stille ... havde jeg gudskelov opbakning fra de andre testpersoner. For det hjælper at få at vide, at det er helt normalt, at vægten af og til står stille. Og så satte stædigheden også ind. Og overordnet set handler det jo om kalorieunderskud. Så hvis vægten står stille for længe, har jeg indtaget for mange kalorier.

Jeg er allermest glad for ... at jeg har tabt mig mere end 8 kilo.

Ud over vægttabet har jeg ... både haft mere energi og et bedre søvnmønster på mine fastedage. Af negative ting har jeg oplevet en metallisk smag i munden og tilsvarende ånde. Jeg kan forstå, at det er helt normalt, når kroppen går i ketose under en kur, men det ville jeg da gerne have været foruden.

2 Kristinas resultater med 24-timers fasten


Kristina- testede 24-timers faste – resultater og før-og-efter billeder
© Thomas Dahl

3 Sådan følger du 24-timers fasten


24-timers faste - intermittent fasting

24-TIMERS FASTE | 2 dage om ugen indtager du 0 kcal.

Kort og godt om den periodiske faste-metode, 24-timers fasten


STRATEGI:

Undlad at spise en hel dag, fra du står op og frem til næste morgen.

HYPPIGHED:

2 dage om ugen – dog ikke to dage i træk.

FORDELE:

  • Det er kun to gange om ugen.
  • Kan du holde sulten ud, er det en supersimpel strategi, hvor du ikke skal tænke over, hvad du må spise, og hvor meget.

ULEMPER:

  • Det er mange timer, hvor du helt skal undvære mad.
  • Har du børn, kan det måske være svært at forklare, at du ikke spiser aftensmad i dag.

FOKUS UDENFOR FASTEN

Spis sundt og varieret de dage, du ikke faster, så du ikke modarbejder vægttabet.

Spis måltider med:

  • Frugt (primært frisk frugt)
  • Grøntsager (gerne grove)
  • Fuldkorn (fx rugbrød, grovpasta)
  • Sunde proteiner (fisk, skaldyr, fjerkræ, æg, tørrede bønner og linser)
  • Lidt sundt fedt (fx nødder, avocado, rapsolie, olivenolie)

VELEGNET TIL DIG, DER ...

... vil maksimere resultaterne og er i stand til at gennemføre et helt døgn uden mad.

Læs også: Intermittent fasting, en effektiv slankemetode – for nogle af os


Newsletter background