Jordbær på træbord
Jordbær

Den perfekte slankemad til dig, der gerne vil smide et par kilo

© iStock

Spis jordbær og tab dig

De røde, søde bær er manges sommerfavorit, og det er der sund fornuft i. Jordbær er kalorielette C-vitaminbomber, som du roligt kan spise løs af i hele den korte sæson.

14. juni 2018 af Cecilie Dumanski
 

Derfor skal du spise jordbær hele sommeren

Ud over at smage fantastisk er det kalorielette jordbær fyldt med gode vitaminer og mineraler. Der er altså god grund til at spise løs af de røde, søde bær. Men jordbær-sæsonen er kort, så det gælder om at få mest muligt ud af den. Læs her hvordan og bliv samtidig klogere en på række andre interessante ting om jordbærret.

Spørgsmål og svar om jordbær

 

Hvad indeholder jordbær?

Næringsindhold i jordbær

Indhold Indhold pr 100 g
Kalorier i jordbær (kcal) 39
Protein i jordbær (g) 0,7
Fedt i jordbær (g) 0,6
Vand i jordbær (g) 90,0
C-vitamin i jordbær (mg) 66,8
K-vitamin i jordbær (µg) 20,0
Kalcium i jordbær (mg) 18,5
Kilde: Fødevaredatabasen
 

Hvorfor er jordbær røde?

Farvestoffet antocyanin gør jordbær røde og virker samtidig som en kraftig antioxidant. 

 

Hvorfor skal du spise jordbær?

Jordbær er god slankemad

Du får et hav af forskellige vitaminer og mineraler fra jordbær, og de er især vigtige, hvis du prøver at tabe dig og spare på kalorierne. Der er nemlig ganske få kalorier i jordbær - mere præcist er der kun 41 kcal pr. 100 gram. 

Jordbær beskytter hjertet

Antioxidanterne i jordbær virker anti-inflammatorisk og beskytter dermed hjerte-kar-systemet. Jordbær har også vist sig at kunne sænke indholdet af det usunde kolesterol i blodet. 

Jordbær styrker immunforsvaret

Jordbær indeholder mere C-vitamin end appelsiner pr. 100 gram, og undersøgelser viser, at løbere, der spiser godt med C-vitamin, har over 50 pct. lavere risiko for at blive forkølede. 

Vidste du, at der kun skal 7-8 (100 gram) jordbær til for at dække dit dagsbehov for C-vitamin? 

Jordbær beskytter mod solen

Ellagsyre i jordbær beskytter huden mod UV-B-strålingen fra solen og virker derfor som en slags solcreme indefra. Men husk stadig at bruge masser af solcreme, så du også beskytter huden udefra.

Jordbær bremser alzheimer

Fisetin er en flavonoid, der virker som en antioxidant. Den findes i mange bær og frugter, men især i jordbær, og kan være med til at bremse alzheimer.

 

Hvornår er det jordbær-sæson?

Jordbær er allebedst i juni og juli.

Jordbær-sæson
Jordbær-sæson

Her skal du spise jordbær

 

Hvordan opbevarer og tilbereder du jordbær?

Friske jordbær

Jordbær smager bedst, den dag de er købt, men ellers kan jordbær holde sig i køleskabet i et par dage. Tag jordbær ud, et par timer inden de skal spises, så jordbærrene når at få stuetemperatur.

Skyl jordbær med stilk

Skyl først, lige inden jordbærrene skal serveres – med stilk på, så der ikke løber vand ind i jordbærrene.

Jordbær i fryseren

Har du jordbær i overskud, kan du fryse dem og bruge dem fx i smoothies eller til marmelade. I fryseren kan jordbærrene holde sig 8 til 10 måneder. 

Spis jordbær med det samme

C-vitaminer i jordbær forsvinder hurtigt ved opbevaring og tilberedning, så spis jordbærrene så hurtigt som muligt efter høst – eller frys dem. 

 

Hvad egner jordbær sig godt til?

Jordbær egner sig godt til blenderen. Blend dem i en læskende smoothie, fx sammen med banan, ingefær og limesaft.

Jordbær er perfekte i sommersalater med bladgrønt og nødder.

Glem ej den traditionelle sommerdessert jordbær med mælk, men prøv også at sætte jordbærrene sammen med noget salt, surt eller stærkt: fx fetaost, balsamico eller peber. 

 

Hvordan udnytter du jordbær bedst?

Spis 2 dl jordbær om dagen

Mellem 100 og 250 gram jordbær eller ca. 2 dl om dagen ser ud til at kunne give en målbar gevinst for din sundhed. Du kan ikke spise for mange bær. Din mave vil automatisk sige stop, længe før du når et skadeligt niveau.

Spis ikke kun jordbær

Du får mest mulig sundhed, hvis du varierer, så du får forskellige farver bær og i øvrigt supplerer med frugt og grønt fra hele farvepaletten.

Spis jordbær rå

Der er uden tvivl mest sundhed i at spise jordbær helt friske og ubehandlede, fx som snacks, oven på skyr eller i en salat. Der vil dog stadig være masser af sundhed at hente i frosne og tilberedte jordbær, fx i form af kompot.

 

Er jordbærret egentlig et bær?

... Eller er det faktisk en nød, frugt eller noget helt tredje? Du har måske hørt lange diskussioner om, at jordbær ikke er et bær. Men hvad er det så? Her gør vi det en gang for alle klart, hvordan vi skal klassificere et jordbær. 

Trods navnet er jordbærret ikke et bær. Et ægte bær består nemlig af en frugtknude, som er svulmet op som eksempelvis et solbær. Jordbærret består derimod er nødder. Det er de små prikker, du kan se på jordbærret. Selve jordbærret, altså det røde, er heller ikke et bær men frugtkød, der holder på nødderne. Så faktisk kan vi hverken kalde jordbærret for et bær eller en nød. Men hvad søren skal vi så kalde det?

Den korrekte, botaniske betegnelse for et jordbær er en flerfoldssamfrugt, også kaldet en falsk frugt. Men det er et langt og kompliceret ord, hvorfor de fleste stadig kalder jordbærret for et bær.

 

Opskrifter på jordbær?

I FORM elsker jordbær, og derfor har vi masser af gode jordbær-opskrifter på vores hjemmeside. Her har vi samlet de allerbedste, så du kan tanke op med jordbær hele dagen. Velbekomme.

Jordbær til morgen

Chiagrød med jordbær og granatæble

Begynd dagen med et stort skud energi, der holder langt op af dagen. Her får du opskriften på en skøn og sund chiagrød med jordbær og granatæble. ➡️ Gå til opskrift

Morgensmoothie med ananas, jordbær og granola

Nyd en eksotisk morgensmoothie med ananas og jordbær-topping. ➡️ Gå til opskrift

Jordbær til formiddag

Jordbær-rabarber-saft

Erstat formiddagskaffen med en smagfuld jordbær-rabarber-saft. ➡️ Gå til opskrift

Smoothie med jordbær

En finsk undersøgelse viser, at en blanding af jordbær, solbær, tyttebær og blåbær er særligt effektiv. Find opskriften her. ➡️ Gå til opskrift

Jordbær til frokost

Kyllingesalat med jordbær

Glem alt om kedelige rugbrødsmadder til madpakken. Denne kyllingesalat med jordbær sprudler af sommer og sol. Velbekomme. ➡️ Gå til opskrift

Jordbær til eftermiddag

Sunde ispinde med jordbær og rabarber

Lækkersulten? Mange oplever den lille sult om eftermiddagen. Afhjælp den med en lækker ispind fra fryseren. ➡️ Gå til opskrift

Psst, husk at jordbær også er fantastiske at snacke rå. For 100 kcal kan du spise hele 50 friske jordbær eller 250 gram jordbær.

Jordbær til aften

Kalv med kartofler, broccoli og jordbær

Inviter familie eller venner på en lækker kalvemørbrad med ovnbagte kartofler og jordbær-salat. ➡️ Gå til opskrift

Jordbær til dessert

Choko-banan-pandekager med jordbær

Dekorer disse lækre choko-banan-pandekager med en bunke friske jordbær. ➡️ Gå til opskrift

Banankage med jordbær og smeltet chokolade

Er du mere til kage? Så prøv vores gluten- og sukkerfrie banankage med jordbær-topping. ➡️ Gå til opskrift

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler