Kvinde skærer rugbrød
Elsker du også rugbrød?

Så får du her en god grund til at spise løs af det mørke brød.

© iStock

Hvad er sammenhængen mellem magnesium og D-vitamin?

Du risikerer at gå glip af de sunde fordele ved det vigtige solskinsvitamin, hvis du ikke får nok magnesium, viser forskning.

18. oktober 2018 af I FORM

Magnesium hjælper på optagelsen af D-vitamin

Magnesium er et vigtigt mineral, som bl.a. er med til at passe på hjertet og desuden hyldes for at modvirke alt lige fra migræne til stress. 

LÆS OGSÅ: Hvad er magnesium?

Og nu ser det ud til at være endnu en fordel ved at få tanket op med magnesium. Ifølge ny forskning betyder en mangel på mineralet, at D-vitamin ikke kan blive udnyttet tilstrækkeligt i kroppen. Det vigtige vitamin forbliver altså lagret i dine indre depoter uden at gøre gavn. D-vitamin spiller bl.a. en vigtig rolle for immunsystemet, tænderne og knoglerne og menes også at have betydning for dit humør og energiniveau.

Mangler du D-vitamin? Tjek symptomerne her

Gennemsnitligt set får danskerne dækket deres daglige behov for magnesium gennem deres kost. Men der er stadig nogle, der ikke når de anbefalede mål. Hvis du er en af dem, der ikke på daglig basis får fyldt depoterne op med magnesium, så tjek herunder hvad du kan spise. 

Kilde: American Osteopathic Association

Sådan får du nok magnesium

En kvinde mellem 18 og 74 år skal ifølge officielle anbefalinger have 280 mg magnesium dagligt. 

Det svarer fx til:

2 skiver rugbrød
2 skiver rugbrød

Sådan laver du rugbrød på egen surdej

© iStock
50 g mandler
50 g mandler

Psst! Nødder, bælgfrugter, korn og kerner indeholder generelt godt med magnesium, så spiser du varieret, er du formentlig dækket ind.

Ved du, hvor meget magnesium du skal have? Tjek det her

© iStock

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler