5 mel-typer uden gluten

Eksperimenter med nye mel sorter uden gluten, og lav spændende brød og kager.

5 spændende mel-typer uden gluten.

Glutenfri mel-typer

Tjek vores melguide, hvor vi kigger nærmere på 15 meltyper.

Kikærtemel

  • Er meget rigt på protein og har en let nøddeagtig smag. Man skal lige vænne sig til, at melet er mere grynet end almindeligt hvedemel, men det er ikke noget, der gør brødet dårligt – snarere tværtimod.

Boghvedemel

  • Har et højt indhold af lysen, en aminosyre, og indeholder også meget organisk bundet kalcium, jern, kalium, magnesium, kisel og fluor.
  • Boghvede indeholder ikke gluten, er letfordøjeligt og hæmmer kroppens optagelse af kolesterol fra kosten.
  • Har en let grynet konsistens.

Kastanjemel

  • Kastanjemel kan tilføre en let røget smag til dit brød.
  • Melet har en let sødmefyldt smag og indeholder A-vitamin, kalium og fibre.

Kokosfibermel

  • Består af kokos. Når de friske kokosnødder er koldpresset for olien, tørres kokossen nænsomt og fintmales.
  • Derfor bliver kokosfibre også tit kaldet fintmalet kokosmel.
  • Kokosfibermel er lavet på kulhydrater og er rigt på kostfibre og smager sjovt nok af … kokos.

Mandelmel

  • Er fint­malede mandler. Mandelmel er især godt for folk med mavefedt.
  • De har bedst af at få lidt mere fedt og færre kulhydrater.
  • Mandelmel smager sødt og indeholder gode, sunde fedtstoffer, E-vitamin og kalcium til hud og knogler.

Kan du tåle gluten? Tjek symptomerne på glutenallergi her

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background