5 mel-typer uden gluten

Eksperimenter med nye mel sorter uden gluten, og lav spændende brød og kager.

5 spændende mel-typer uden gluten.

Glutenfri mel-typer

Kikærtemel

  • Er meget rigt på protein og har en let nøddeagtig smag. Man skal lige vænne sig til, at melet er mere grynet end almindeligt hvedemel, men det er ikke noget, der gør brødet dårligt – snarere tværtimod.

Boghvedemel

  • Har et højt indhold af lysen, en aminosyre, og indeholder også meget organisk bundet kalcium, jern, kalium, magnesium, kisel og fluor.
  • Boghvede indeholder ikke gluten, er letfordøjeligt og hæmmer kroppens optagelse af kolesterol fra kosten.
  • Har en let grynet konsistens.

Kastanjemel

  • Kastanjemel kan tilføre en let røget smag til dit brød.
  • Melet har en let sødmefyldt smag og indeholder A-vitamin, kalium og fibre.

Kokosfibermel

  • Består af kokos. Når de friske kokosnødder er koldpresset for olien, tørres kokossen nænsomt og fintmales.
  • Derfor bliver kokosfibre også tit kaldet fintmalet kokosmel.
  • Kokosfibermel er lavet på kulhydrater og er rigt på kostfibre og smager sjovt nok af … kokos.

Mandelmel

  • Er fint­malede mandler. Mandelmel er især godt for folk med mavefedt.
  • De har bedst af at få lidt mere fedt og færre kulhydrater.
  • Mandelmel smager sødt og indeholder gode, sunde fedtstoffer, E-vitamin og kalcium til hud og knogler.

Kan du tåle gluten? Tjek symptomerne på glutenallergi her

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background