Lynguide til en glutenfri kost

Kan du ikke tåle gluten? Vi viser dig, hvilke madvarer du skal passe på, og hvilke du kan spise løs af.

JA-mad

  • Frugt, bær og grønsager, både friske, frosne og tørrede
  • Æg
  • Rent, fersk kød
  • Ren fisk
  • Nødder og kerner
  • Yoghurt, skyr og andre surmælksprodukter uden mysli
  • Mælk, smør og ren fløde
  • Kartofler og søde kartofler
  • Ris, vilde ris, amarant og quinoa
  • Glutenfri versioner af brød, kiks, knækbrød, mysli og grød lavet på majsmel, amarant, sorghum, boghvede, rismel, sojamel, tapioka, quinoa, polenta, sagogryn, kokos, kikærter og hirse.
  • Glutenfri havregryn
  • Glutenfrit mel
  • Olie og eddike

Opskrifter: Sådan bager du uden gluten

Pas på-mad

Tjek varefakta, før du spiser:

  • Pølser, frikadeller og andre farsretter, der kan indeholde mel.
  • Færdigretter som sovs, suppe, gryderetter fra glas eller pose og frosne måltidsanretninger
  • Paté og pølser
  • Soja, indeholder ofte hvede.
  • Slik som fx lakrids, lakridskonfekt, karamel og fyldt chokolade
  • Energibarer og energidrikke. Kan fx indeholde maltodextrin udvundet af hvede.
  • Is, både fabriksfremstillede flødeis og sodavandsis.
  • Sukkerfri produkter, fx tyggegummi, hvis sødemidlet er udviklet af korn.
  • Cornflakes og andre morgenmadsprodukter, som ikke er lavet af hvede, rug og havre, medmindre det står på dem, at de er glutenfri. Ellers kan de indeholde gluten fra andre produkter.

  • Madlavningsfløde, sennep, ketchup, færdiglavet salatdressing og bouillonterninger.

Kan du tåle gluten? Tjek symptomerne på glutenallergi her

NEJ-mad

  • Brød, pasta, pizza, kiks, knækbrød, grød eller kager, der er lavet af hvede, durumhvede, spelt, emmer, enkorn, grahamsmel, sigtemel, rug, byg, havre eller indeholder klid, kim eller kerner fra disse sorter.
  • Perlespelt, perlerug, perlebyg og andre middagskorn
  • Nudler, medmindre de er glutenfri.
  • Couscous
  • Malt og maltekstrakt, som er et almindeligt tilsætningsstof fremstillet af hvede.
  • Øl, medmindre den er brygget på hirse eller ris i stedet for byg.
  • Ristede løg

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background