4 sunde alternativer til pasta

Vi har gravet dybt i grøntsagsskuffen og fundet fire forrygende alternativer til din hvide pasta.

revne grøntsager

Grøntsagspasta smager drøngodt, og så er det sundt, flot og mættende.

© iStock

Farvel til hvid pasta - goddag til en sundere tallerken

Pasta er en skøn spise, der indgår som tilbehør i mange af vores yndlingsretter. Men desværre indeholder de gyldne skruer en masse stivelse, der ikke ligefrem slanker og som mætter relativt dårligt. Derfor har vi samlet 4 sunde alternativer til pastaen, så du stadig kan lave dine yndlingsretter uden at gå på kompromis med hverken sundhed eller smag. Velbekomme.

Linser

Linser: Dobbelt så meget protein

Linser

Gevinst

Vil du maksimere mætheden, er linser vejen frem. Der er hele 10 g protein i 100 g kogte linser, hvilket er dobbelt så meget som i samme mængde kogt pasta. Med 3,5 g fibre pr. 100 g kogte linser er fiberindholdet næsten tre gange så højt og bidrager ligeledes til mæthed. Sammen med linsernes væsentligt færre kulhydrater får du her en langt mildere blodsukkerpåvirkning, der holder energien stabil i timevis. En ekstra bonus er, at du får flere mineraler, blandt andet over tre gange så meget jern.

Sådan gør du: Kog linserne, og brug dem som bund under en lækker sovs eller blandet i salater eller supper.

Hvidkål

Hvidkål: Fiberrig

Hvidkål

Gevinst

Kalorieindholdet er en fjerdedel af pastaens. Du sparer derfor enormt mange kalorier ved at vælge hvidkålsstrimlerne. Der er dog mere endnu at hente, for kålen sprudler nærmest over af store mængder C-vitamin.

Sådan gør du: Du skærer blot hvidkålen i fine strimler med en skarp kniv og bruger dem rå dér, hvor du normalt ville bruge pasta. Vil du gerne have strimlerne pastaagtigt bløde og varme, kan du dyppe strimlerne i kogende vand.

Prøv blandt andet denne klassiker i nye og sunde klæder.

Squash

Squash: Perfekt slankepasta

Squash

Gevinst

Der er under 20 kcal i 100 g squash, så for hver 100 g kogt pasta du skifter ud, sparer du mange kcal.

Sådan gør du: Lav spaghettistrimler ved at køre squashen gennem en såkaldt spiralizer, som kan bruges til mange grøntsager. Brug squashstrimlerne rå under fx en kødsovs eller til en grøn spaghetti carbonara.

Aubergine

Aubergine: God mæthed

Aubergine

Gevinst

Med kun cirka 20 kcal pr. 100 g sparer auberginen dig for en masse kalorier. Det skyldes især, at kulhydratindholdet er nede på en femtedel af pastaens.

Sådan gør du: Den helt oplagte anvendelse er at skære tynde skiver på langs og bruge dem i stedet for lasagneplader.