Squash-pasta sparer dig for mange kalorier

Du behøver ikke skippe pastaen, hvis du gerne vil smide et par kilo. Byt blot den traditionelle pasta ud med squash-pasta – så kan du nyde alle dine favoritretter og samtidig spare kalorier.

squash-pasta med tomatsovs

SQUASH-PASTA Med en spiralizer kan du forvandle squash til grøntsagsspaghetti, der er langt sundere end den traditionelle slags.

Pasta smager fantastisk og kan varieres i det uendelige. Særligt i travle børnefamilier er det fristende at ty til den italienske spise, som er nem at tilberede og et hit hos de fleste børn. Hvis du gerne vil tabe et par kilo, er de gyldne skruer og penne dog ikke din bedste allierede. Men hvis du bytter den traditionelle pasta ud med squash-pasta, kan du spare kalorier og stadig nyde alle dine yndlingsretter.

Squash-pasta versus almindelig pasta

Den helt store årsag til, at du skal vælge squash-pasta fremfor almindelig pasta, er, at der er langt færre kalorier i squash. I 100 g traditionel, kogt pasta er der 128 kcal mod kun 17 kcal i en tilsvarende mængde squash-pasta. Du sparer derfor hele 111 kcal pr. 100 g ved at vælge squash-pasta frem for traditionel pasta.

Tab dig med squash-pasta

Den store forskel i kalorieindholdet skyldes især, at der er mange flere kulhydrater i pasta. I 100 g kogt pasta får du 27 g kulhydrater, mens der kun er 2,6 g i 100 g squash. Du sparer derfor dig selv for en masse kulhydrater ved at vælge squash-pasta.

De fleste af os spiser omkring 100 gram pasta til et aftensmåltid. Hvis du spiser den mængde pasta eller anden type stivelse som ris og kartofler hver dag, kan du faktisk ved at skifte til squash-pasta opnå en kaloriebesparelse, der gør, at du taber 0,5 kg fedt om måneden.

Squash-pasta har flere næringsstoffer

Udover at du sparer kalorier og kulhydrater, så får du også flere næringsstoffer, når du vælger squash-pasta fremfor traditionel pasta. Squashen indeholder nemlig både lidt A-vitamin og C-vitamin samt mere folat og kalium. Endnu en fordel ved at vælge squash-pasta er, at du lettere kommer op på de anbefalede seks stykker frugt og grønt dagligt.

Tip: Hvis du vil have ekstra mæthed, kan du evt. blande din grøntsagsspaghetti med fuldkornspasta.

Hvordan laver man squash-pasta?

En spiralizer er din bedste ven, når du skal lave squash-pasta. Med det lille køkkenredskab i hånden kan du lynhurtigt og nemt trylle squash og andre grøntsager som gulerod og rødbede om til sund grøntsagsspaghetti. Du kan enten bruge en elektrisk eller en manuel.

Har du ikke en spiralizer, kan du også lave "pastastrimler" af din squash med en almindelig kartoffelskræller. Her bliver squashpasten mere som båndspaghetti eller fettuccine.

    Newsletter background