Hemmeligheden bag faste baller

Drømmer du om stærke, faste baller, er der kun én vej frem; styrketræning. Her får du 8 effektive styrkeøvelser, der effektivt tager fat i dine balle- og benmuskler.

Kvinde med faste baller

BALLETRÆNING. Styrk bagdelen ved at træne ballerne med effektive styrkeøvelser. Se øvelserne i artiklen eller følg denne effektive videotræning med fokus på ballerne.

© Wichmann+bendtsen

Fordele ved stærke baller

  1. En bedre holdning: Stærke baller giver dig en bedre holdning, da ballemusklerne holder dit bækken stabilt, når du sidder, står og går.
  2. Højere forbrænding: Jo mere muskelmasse, jo højere forbrænding både før, under og efter træning.
  3. En bedre løbestil: Du bliver en bedre og mere udholdende løber, når du har stærke baller og ben.
  4. Skåner din ryg: Stærke ballemuskler beskytter din rygsøjle, da de tager af for mange af de stød, som kroppen udsættes for under løb.
  5. Øget kraft: Du opnår mere kraft og acceleration, jo stærkere dine ben- og ballemuskler er. Det gavner dig under løb, men også ved hop og løft, hvor dine muskler er i stand til at reagere hurtigt og kraftfuldt.
  6. Lavere risiko for skader: Stærke ben og baller er mere udholdende og sænker din risiko for skader. Mange skader skyldes enten overbelastning, eller at du er træt og derfor uopmærksom.
  7. Overskud i hverdagen: Stærke baller gør dig mere udholdende i hverdagens mange aktiviteter, fx gang på trapper, cykling til arbejdet osv.

Se de effektive styrketræningsøvelser nederst på siden

Videotræning: Lav øvelserne med I FORMs træner på skærmen

Vi har lavet øvelserne for dig på video! Afspil træningen på din telefon eller få den på tv-skærmen. Så er du klar til at følge vores dygtige træner gennem hele programmet.

GÅ TIL VIDEOEN HER

Sådan skal du træne

  • Vi anbefaler, at du gennemfører programmet med de 8 øvelser 3 gange om ugen. Undgå at styrketræne to dage i træk, dine muskler har brug for ro, så de kan genopbygges og blive klar til næste træning.
  • Hver øvelse gentages 10 gange, inden du går videre til næste øvelse. Afhængigt af dit niveau gentager du sættet med de 8 øvelser 3-6 gange. Sørg for, at dine håndvægte/kettlebells er så tunge, at du kun lige akkurat kan udføre de to sidste gentagelser af hver øvelse.
  • Opvarmning er vigtigt. Varm op i 10 minutter inden hver træning. Fx med løb, romaskine eller crosstrainer.

Se de 8 effektive styrketræningsøvelser herunder

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background