Rygøvelser
Rank ryg

Rygøvelserne i denne artikel giver dig en rank og muskuløs ryg.

3 effektive rygøvelser

Det er ikke kun flot med en rank og muskuløs ryg. Det er også sundt. For stærke og smidige rygmuskler virker nærmest som et støttende korset omkring rygsøjlen og forebygger dermed problemer med ryggen. Bruger du ti minutter dagligt på disse øvelser, kan du effektivt styrke din ryg.

21. juli 2015 af I FORM

Rygøvelse 1: Diagonalløft

Øvelsen styrker hele ryggens muskulatur samt ryggens evne til at rotere. Desuden styrker du dine skuldre, baller og baglår.

Sådan gør du: Stil dig på alle fire med hænderne lige under skuldrene og knæene under hofterne. Hold ryggen ret, og sug maven ind. Løft højre arm skråt op i luften ud for dit øre, og løft samtidig venstre ben op og strakt bagud. Sørg for at strække helt ud i arm og ben, og hold hele tiden nakken i forlængelse af rygsøjlen. Hold stillingen et øjeblik, og sænk så kontrolleret igen. Gentag med modsatte arm og ben. 

Gentagelser: 12-15 gange med hver side, 3 gange i alt med 30 sekunders pause imellem.

Rygøvelse 2: Rygløft

Øvelsen styrker især det nederste af ryggen, herunder lænden, og som ekstra bonus rammer du også ballerne.

Sådan gør du: Lig på maven med strakte ben og hænderne under panden. Kig ned i gulvet. Løft så overkroppen op i et kontrolleret tempo, mens armene følger med op. Hold nakken i forlængelse af rygsøjlen, mens du løfter, og kig fortsat ned i gulvet. Sænk overkroppen langsomt igen.

Gentagelser: 12-15 gange, 3 gange i alt med 30 sekunders pause imellem.

Rygøvelse 3: Lille bro

Øvelsen styrker især det nederste af ryggen samt fleksibiliteten i dine hofter. Samtidig er den genial for ballerne.

Sådan gør du: Lig på ryggen med bøjede ben og armene ned langs siden. Løft hofterne op, så kroppen danner en lige linje fra skuldre til knæ. Hold positionen et øjeblik, og sænk så kontrolleret bagdelen ned til gulvet igen.

Gentagelser: 12-15 gange, 3 gange i alt med 30 sekunders pause imellem.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler