Kokosolie på ske
Kokosolie

Kokosolie er i fast form på vores breddegrader – men er flydende i troperne.

Kokosolie

Kokosolie er fint til pleje af hud og hår. Men i madlavningen er den ikke det sundeste valg, da den bugner af mættet fedt. Se her hvad kokosolie er – og hvordan du bruger det.

1. oktober 2016

Sådan skal du bruge kokosolie

Kokosolie består hovedsageligt af mættede fedtsyrer, som kan hæve indholdet af skadelig kolesterol i dit blod. Sundhedsmyndighederne anbefaler, at vi generelt sænker indtaget af mættet fedt, da vi allerede får rigeligt af det – primært gennem animalsk fedt. Derfor skal du spise kokosolie med måde. 

Sundhedsmæssigt er der ingen grund til at vælge kokosolie til, da den i modsætning til olier med mange umættede fedtsyrer (fx olivenolie og rapsolie) ikke gør noget godt for vores sundhed.

Kokosolie er tidligere blevet rost for sine gode stegeegenskaber, men faktisk er rapsolie og olivenolie også bedre at stege i. Så vælg kokosolien på grund af smagen, men kun en gang imellem.

Her kan du bruge du kokosolie

Brug kokosolie til at smøre på din vintertørre hud eller til at stege i, hvis du laver retter, hvor kokosolies let søde kokossmag passer godt – fx orientalske retter eller pandekager.

Det er der gjort ved kokosolie

Olien presses fra kokosnøddernes tørrede frøhvide. Kokosolies smeltepunkt gør det flydende i troperne, men fast på vores nordlige breddegrader.

Det skal du holde øje med, når du køber kokosolie

Køb den klare uraffinerede olie med let sødlig kokossmag, hvis den skal bruges til madlavning.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: