Kombucha, te, fermenteret
Kombucha

Kombucha te er fermenteret te, der er gæret og derfor indeholder masser af probiotiske bakterier, som gør det let brusende. 

© iStock

Kombucha te er trendy, men er det også sundt?

Kombucha er noget af det mest trendy, du kan drikke lige nu, og det er der gode grunde til. Læs her, hvilke sunde fordele den fermenterede te er kendt for, og få opskriften til at lave din egen kombucha!

17. december 2019 af Birgitte Muldbjerg og Marie Lyng Wium

Den fermenterede te, kombucha, er kendt for både at hjælpe din fordøjelse og dit immunforsvar. Men hvad er kombucha, er kombucha sundt og hvordan laver man selv den fermenterede te? Få svar på dine spørgsmål om kombucha – og få opskriften til at lave din egen kombucha derhjemme. 

Kombucha – fakta og opskrift

 

Hvad er kombucha?

Kombucha er gæret te, som er lavet af te, sukker og en kombucha svamp, også kaldet SCOBY.

Gæret te lyder måske ikke så lækkert, men det er det – og så har det oven i købet ry for at have sunde fordele - især for tarmen. Den gærede (eller fermenterede, som det også hedder) te, der kaldes kombucha, har rødder 2000 år tilbage til Kina, hvor drikken var kendt som nærmest livseliksir.

Og det gode rygte fulgte med, da kombucha teen begyndte at poppe op i helsekredse for nogle år siden. Kombucha fik ry for at kunne helbrede og forebygge stort set alt fra kræft til nyresvigt. Rygterne var så vedholdende især i USA, hvor kombucha har været populær i flere år, at amerikanske eksperter har set sig nødsaget til at slå fast, at der ikke er videnskabeligt belæg for alle de helbredende effekter. 

 

Virkning – hvad er kombucha godt for?

Kombucha indeholder, som andre fermenterede produkter, præbiotika. Det er ufordøjelige kulhydrater, som kan være med til at fremme de gode bakterier i tarmen og dermed skabe en god tarmflora. Dette kan dog variere fra person til person. Desuden har kombucha et lavt sukkerindhold og et højt indehold af gode aminosyre. Men der findes intet videnskabeligt belæg for, at det kan have helbredende effekt at drikke kombucha. 

Alligevel er de berygtede gode og sunde fordele, måske årsagen til, at kombucha har fået sit medicinske ry igennem to årtusinder. En sund tarmflora, mener forskerne, kan være med til bl.a. at holde vægten og styrke immunforsvaret.

Du kan købe færdig kombucha te, men du kan også lave den selv, hvor du dyrker den bakteriekultur, der giver den præbiotiske effekt og den perlende smag. 

 

Hvad er en kombucha svamp (SCOBY)?

En kombucha svamp, primært kaldet SCOBY, er en svamp, som består af forskellige bakterier og gær. 

SCOBY er en forkortelse for Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeast. Det er altså en koloni af gode bakterier og gærkulturer, som i symbiose med sukker og te, skaber en bestemt form for fermentering.

En kombucha svamp (SCOBY) har konsistens som en vandmand, og har nærmest en uendelig levetid, hvis den opbevares i et lukket glas med væske fra en tidligere brygning. For hver gang du brygger en ny omgang kombucha, formerer SCOBY sig. 

En kombucha svamp - SCOBY
SCOBY

Ved første øjekast ser en kombucha svamp lidt besynderlig ud, men det skal ikke afholde dig fra at prøve at arbejde med den. Måske kan det endda være, at du kommer til at holde helt af din SCOBY i sidste ende. 

© iStock
 

Hvor kan jeg købe en kombucha svamp (SCOBY)?

Du kan købe en kombucha svamp (SCOBY) på nettet på fx Den Blå Avis. Derudover findes der facebooksider- og grupper for brugere, der har interesse for fermentering. Her kan man ofte købe en kombucha svamp (SCOBY) eller få én gratis af andre som laver kombucha derhjemme.  

Kombucha te og SCOBY
Kombucha

Der er nærmest ingen grænser for, hvilken smag du kan give din kombucha te. Prøv med saft, ingefær, citron, vanilje eller bær.

© iStock
 

Kombucha opskrift 

Ingredienser til kombucha:

  • 30 g grønne eller sorte teblade eller 1 tebrev
  • 1 l kogende vand
  • 150 g økologisk rørsukker
  • 1 l koldt vand
  • Kombucha starter-kit: 1 SCOBY og 1 dl kombucha te
  • Evt. saft, frisk ingefær, blåbær, citron, havtorn, vaniljestang

Desuden skal du bruge:

  • Et stort patentglas, ostelærred eller lign., patentflasker, god hygiejne og tålmodighed.

Sådan laver du kombucha

  1. Hæld sukker, te og det kogende vand i et rent stort patentglas. Sørg for at sukkeret bliver opløst.
  2. Si tebladene fra eller fjern tebrevet, når teen har trukket længe nok - cirka 15 minutter, og tilsæt det kolde vand.
  3. Tilsæt starter-kittet af kombucha og SCOBY. 
  4. Læg ostelærred over skålen. 
  5. Blandingen skal nu stå ved stuetemperatur – forholdsvis mørkt, men ikke indelukket – i ca. 10 dage.
  6. Tag SCOBY op og put den i en ren skål. Hæld 1 dl af den brygget kombucha over SCOBY, og gem begge dele til næste gang, du skal lave kombucha. 
  7. Hæld kombucha teen på rengjorte patentflasker, og put smagsgiver i – alt efter smag og behag. Prøv fx saft, skiver af ingefær, vaniljestænger, bær eller citronskal. Luk flaskerne og lad dem stå ved stuetemperatur i en lille uge, men husk at åbne flaskerne en gang i døgnet, så du får lukket kulsyre ud.
  8. Drik den færdige kombucha. Den kan holde sig i køleskabet 2-3 uger.

Kefir har fået comeback. Men hvad er kefir egentlig godt for? Få svaret her

Kombucha opskrift


© iStock
 

Hvordan drikker man kombucha? 

Kombucha er en læskende og smagfuld te, som skal nydes kold. Kombucha har en smule brus og kan have en syrlig smag på grund af gæringsprocessen. 

Modsat andre læskedrikke som bl.a. sodavand, så er kombucha sundere, fordi drikken indeholder præbiotika, der kan fremme de gode bakterier i tarmen og dermed styrke kroppens celler. Desuden har kombucha et lavere indhold af sukker.

Som med andre nye produkter du begynder at spise eller drikke, så skal du også prøve dig gradvist frem med kombucha. Start med at drikke lidt kombucha ad gangen, og se hvordan din krop og tarme reagerer på kombuchaen. 

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad hjælper dig til at slappe af i en travl hverdag?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: