To smilende kvinder på stranden, begge med aktivitetsur på
Aktivitetsur

Et aktivitetsur kan gøre underværker for din sundhed. Læs med her, før du går på indkøb. 

5 grunde til, at et aktivitetsur revolutionerer din sundhed

Aktivitetsur, træningsur, tracker eller armbånd. Kært barn har mange navne – og mange funktioner. Se her, hvorfor den lille dims kan være dit startskud til en ny og sundere livsstil, og tjek vores store tests af aktivitetsure.

17. april 2019 af Anne-Cathrine Stærke, Jacob Teilmann m.fl.

Forbinder du et aktivitetsur med noget, som en toptrimmet atlet kigger på, mens hun spurter af sted i sand gazellefart? Så tænk om igen! For aktivitetsure kommer i mange varianter og kan et hav af forskellige ting – som de mange forskellige kaldenavne også antyder.

Mange aktivitetsure kan både måle hastighed, distance, rute og tempo under din træning, samtidig med at du også får at vide, hvor hårdt dit hjerte arbejder, og hvilken puls du har trænet med. På sundhedsfronten tilbyder aktiviteturene en lang række funktioner, som bl.a. kan sige noget om dit stressniveau og kvaliteten af din søvn. Alt sammen kan hjælpe dig til at blive opmærksom på, hvordan du har det – og til at tage hånd om de steder, hvor det kunne se bedre ud.

Flere og flere bliver da også fristet til at prøve et aktivitetsur eller aktivitetarmbånd af. Og forskning viser, at de fleste bliver bidt af det, når det først sidder på armen. Otte ud af ti, der begynder at gå med et aktivitetstur, går nemlig også med det efter et halvt år, viser en amerikansk undersøgelse fra 2017. 

Et aktivitetsur kan altså ikke bare være et godt redskab til at komme i gang med en sundere livsstil – også på den lange bane kan det holde dig til ilden. 

Her guider vi dig til, hvordan du vælger og bruger et aktivitetsur, så du får mest muligt ud af det.

 
 

5 måder, et aktivitetsur kan revolutionere din sundhed på

  • Du bliver supermotiveret med et aktivitetsur. Den lille dims dokumenterer al din aktivitet, og det er supermotiverende, når du kan se effekten af din indsats. Lynhurtigt vil du komme til at konkurrere med dig selv og forsøge at gå lidt flere skridt eller løbe lidt længere end i går. 

  • Du bevæger dig mere med et aktivitetsur. Din nyfundne motivation vil unægtelig resultere i, at du bevæger dig mere, end du plejer. Og det er ikke bare noget, vi siger – det viser talrige undersøgelser. 

  • Du taber dig med et aktivitetsur. Når du bevæger dig mere, end du plejer, kan det ses på sidebenene. Så enkelt er det! Se bare her, hvor meget I FORMs testperson tabte sig på bare tre uger. 

  • Du kan holde øje med din søvn med et aktivitetsur. Det er afgørende for din sundhed, at du sover godt. Aktivitetsuret giver dig et overblik over din søvn, så du kan se, om du tilbringer tilstrækkeligt mange timer i drømmeland. 

  • Du kan få styr på din stress med et aktivitetsur. Aktivitetsurets pulsmåler hjælper dig ikke bare til at holde øje med din formudvikling – den kan også give dig en indikation af, om du er stresset. Nogle ure kan endda give dig notifikationer om at tage en dyb vejrtrækning, hvis din puls er for høj. 

Aktivitetsure har indbygget motivation

Lige meget hvor avanceret eller simpelt et aktivitetsur eller armbånd du satser på, er der én ting, de alle kan: De kan gøre dig langt mere motiveret.

Når alt bliver registreret i et aktivitetsur, bliver det både sjovere og nemmere for de fleste at komme ud af sutskoene og ned i løbeskoene og slukke for flimmeren i stedet for at nappe tid fra din nattesøvn, fordi du lige skal se lidt mere Netflix. Du får nemlig klar besked fra den personlige træner – og sladrehank – på armen, så snart du har taget et skridt mod mere sundhed eller det stik modsatte.

Adskillige undersøgelser viser faktisk, at skridttællerfunktionen, som er i alle aktivitetsure, får os til at bevæge os langt mere, end vi ellers ville gøre. Et hold forskere fra Stanford University har undersøgt og sammenlignet over 25 studier af skridttællerens effekt på vores motionsvaner. I de undersøgte studier deltog mere end 2.500 mennesker – primært kvinder over 40 år. 

Og resultaterne taler for sig selv. Deltagerne gik nemlig i gennemsnit over 2.000 skridt mere HVER eneste dag, end de gjorde, inden de blev udstyret med en skridttæller. Det svarer faktisk til, at de gik over 1,5 km ekstra hver dag og øgede deres aktivitetsniveau dagligt med omkring 27 %. Også deltagernes vægt og blodtryk faldt markant i løbet af den tid, de forskellige forsøg varede – i snit 18 uger. 

Hvilke funktioner har et aktivitetsur?

De mest anvendte funktioner, som er indbygget i langt de fleste armbånd og aktivitetsure, er pulsmåler, skridttæller, søvnanalyse og kalorietæller. Her får du et overblik over, hvad de kan bruges til – og hvordan.

Pulsmåler ikon - aktivitetsur

Pulsmåler i aktivitetsuret

Hvad kan jeg bruge den til under træning?

Med pulsmåleren kan du få besked om din puls undervejs i din træning, så du kan se, om du giver dig nok. Ofte deler man træning ind i pulszoner, når man træner med en pulsmåler – fx zonerne let, moderat, hård og maksimal. I den lette træner du med forholdsvis rolig puls, mens du rammer din maksimale ydeevne i den sidste zone. Der vil du typisk nå op ved hård intervaltræning, mens en rolig gåtur vil ligge i den letteste zone. 

Efter træningen kan aktivitetsuret give dig et overblik, som du kan bruge til at analysere eller planlægge din træning.

Hvad kan jeg bruge den til i hverdagen?

Formentlig kender du til at føle dig fortravlet og småstresset i hverdagen. Når det sker, stiger din puls. Bærer du fx dit aktivitetsur på jobbet, vil du kunne få en meddelelse, hvis din puls er unaturligt høj i en arbejdssituation, hvor du ellers sidder ned og burde være afslappet.

Det kan du bruge til at blive mere opmærksom på, hvordan du egentlig har det, og hvornår du har brug for at tage hånd om dit stressniveau ved fx at tage en pause for at få pulsen ned.

Sådan måler aktivitetsuret din puls

De fleste aktivitetsure har indbygget pulsmåler, der laver en håndledsbaseret måling af det, der kaldes optisk puls. Optisk puls måles ved, at aktivitetsuret sender lys ind i armen. Blodbanen reflekterer lys tilbage, som en sensor i uret så registrerer. Afhængigt af hvor meget blod hjertet sender rundt, ændres mængden af lys, som blodbanen reflekterer, og det giver svaret på, hvad din puls er.

Kend din hvile- og max-puls

Det er en god idé at kende din hvile- og max-puls. Din hvilepuls er nemlig en indikator for, hvor god din form er. Det er også nødvendigt for at kunne bruge pulsmålerens tal, at du har noget at holde dem op imod. Herunder kan du se, hvordan du finder de to tal.

Din hvilepuls er antallet af pulsslag i minuttet, når din krop er fuldkommen i ro. For at finde din hvilepuls kan du fx måle din puls med uret, når du vågner om morgenen og ligger helt stille.

Din max-puls kan du som tommelfingerregel finde ved at trække din alder fra 220. Er du 40 år, vil din max-puls altså være 180. Du kan også vælge den hårde – men meget mere præcise – metode og lave en max-pulstest i fitnesscentret. Fx har de fleste centre løbende spinningtimer, som er dedikeret til max-pulstest.

Skridttæller ikon - aktivitetsur

Skridttæller i aktivitetsuret

Hvad kan jeg bruge den til?

Du skal gå 10.000 skridt om dagen – det har du sikkert hørt mange gange før, men hvor meget er det egentlig? Det kan være rigtig svært at have en fornemmelse af, og det er så her, skridttællerfunktionen i dit aktivitetsur kommer ind i billedet.

Går du med aktivitetsuret eller armbåndet til daglig, kan det nemlig måle, hvor mange skridt du tager, og løbende aflægge rapport om, hvor langt eller kort du er fra at nå dit mål – og det kan godt være ret vanedannende, hvis du bare er en smule konkurrencemenneske. Aktivitetsuret kan også give dig besked, når du har været inaktiv for længe i forhold til det mål, du har sat dig. Det er en nem måde at få lyst til at bevæge dig lidt mere, uden at det kræver, at du skal skifte til træningstøj, i bad osv.

Sådan fungerer skridttælleren i et aktivitetsur

Uret måler dine skridt ud fra bevægelse. Nogle aktivitetsure og armbånd har også mulighed for at måle, om du går op ad bakke, ligeud eller nedad. Jo mere data et aktivitetsur indsamler, jo større chance har det for at måle dine aktiviteter så præcist som muligt, så det kan kende forskel på, om du går eller blot vinker til din nabo.

Når det er sagt, er de fleste aktivitetsure og armbånd ret præcise. Vil du teste, hvor præcist dit er, kan du prøve at tælle 100 skridt og se, om skridttælleren har talt det samme.

Tjek vores store guide til køb og brug af skridttællere, og se hvordan du måler din skridtlængde 

Søvnanalyse ikon - aktivitetsur

Søvnanalyse i aktivitetsuret

Hvad kan jeg bruge den til?

Efter en nats søvn giver aktivitetsuret dig en samlet rapport over, hvordan du har sovet og hvor længe. Når du har sovet nogle nætter, kan du danne dig et overblik over, om du generelt sover godt og længe nok.

Sådan fungerer søvnanalysen i et aktivitetsur

Aktivitetsurets måling af, hvor mange timer du sover, er som regel baseret på, om du ligger stille, så ligger du stille uden at sove, tæller det også med. Målingen kan dog give dig et godt fingerpeg om antallet af timer i drømmeland, og sammenlignet med apps til telefonen, der gør det samme, er aktivitetsuret langt mere præcist. Aktivitetsuret måler søvnkvaliteten ud fra, hvor mange gange du roterer og vender dig i nattens løb.

SKEMA: Så meget søvn har vi brug for

Kalorietæller ikon - aktivitetsur

Kalorietæller i aktivitetsuret

Hvad kan jeg bruge den til?

Funktionen fortæller, hvor mange kalorier du har forbrændt på en dag eller under en træning. Det kan give dig en fornemmelse af, hvor meget du rører dig, og om du træner hårdt nok. Er du på kur, hvor du vil forbrænde mest muligt, kan du også bruge denne funktion i dit aktivitetsur som en hjælpende hånd og en motivation.

BEREGN: Så mange kalorier du har brug for

Sådan fungerer kalorietælleren i et aktivitetsur

Kalorieforbrændingen bliver beregnet ud fra dit aktivitetsniveau, som pulsmåler og skridttæller sladrer om, og sammenholdt med vægt, køn, højde, alder osv. Hvis du fx vejer 60 kg og løber en tur på 30 minutter, vil du have forbrændt ca. 330 kcal, når du parkerer løbeskoene i entréen igen.
   

Så meget kan du tabe dig med et aktivitetsur

Et aktivitetsur er en rigtig god investering i din sundhed. Også hvis dit mål er at tabe dig, er aktivitetsuret oplagt. Det beviste 41-årige Michella, da hun sagde ja til at teste et aktivitetsur i tre uger. Hendes mål var at få mere bevægelse ind i hverdagen, og det lykkedes hende i høj grad takket være den motiverende lille coach om håndleddet. Da de tre uger var gået, havde hun smidt hele 2 kg. Læs mere om Michellas tre uger her

Øvrige funktioner i et aktivitetsur

Udover pulsmåler, skridttæller, søvnanalyse og kalorietæller er der en række andre funktioner, som findes i nogle aktivitetsure. Det kan bl.a. være:

  • Muligheden for at få notifikationer, der minder dig om fx at bevæge dig, hvis du har siddet stille for længe. Du kan også indstille aktivitetsuret til fx at minde dig om, at det er ved at være sengetid.

  • At du kan se opkald og aflæse SMS’er direkte på aktivitetsuret. Det er smart, hvis du ikke er i nærheden af din telefon, eller hvis du lige er i gang med noget, så du hurtigt kan se, om det er noget, du skal tage dig af med det samme, eller om det kan vente.

  • Muligheden for at måle din fedt- og muskelmasse hører ikke til de gængse funktioner i et aktivitetsur, men det er faktisk muligt i nogle ure. 

KØBSGUIDE: Det skal du kigge efter, når du shopper aktivitetsur

Gå efter følgende tjekliste, når du skal købe et aktivitetsur:

  • Skal aktivitetsuret være vandtæt? Hvis du skal bruge dit aktivitetsur til svømning, er det naturligvis altafgørende, at det kan tåle vand. Skal det derimod aldrig i nærheden af vand, kan du måske spare penge ved at vælge et aktivitetsur, der ikke er vandtæt.

  • Hvor stor en skærm har du brug for? Der er stor forskel på, hvor stor skærmen er i de forskellige aktivitetsure og armbånd, og det kan være rigtig irriterende at ende med en skærm, der er så lille, at du har svært ved at se, hvad der står på den. Gå gerne efter en skærm, der kan lyse, så du også kan aflæse den i mørke.

  • Hvordan er pasformen? Er aktivitetsuret rart at have på? Det er vigtigt, at pasformen passer til dit håndled, da du skal have det på mere eller mindre hele tiden.

  • Hvor længe holder batteriet? Kan du leve med, at aktivitetsuret skal oplades ofte, eller skal det kunne holde batteri i flere dage? Spørg ekspedienten, hvor lang levetid batteriet har.

  • Passer aktivitetsuret sammen med din smartphone? Vær sikker på, at det aktivitetsur, du har udset dig, passer sammen med din telefon, så du ikke ender med at stå med et ubrugeligt produkt. Hvis de to enheder ikke passer sammen, får du nemlig ikke noget ud af den tilhørende app, hvor resultaterne som regel aflæses.

  • Er aktivitetsuret brugervenligt? Det er vigtigt, at aktivitetsuret er let at navigere i, så du ikke går kold, allerede inden du er kommet i gang med at bruge aktivitetsuret. Prøv det af i butikken og spørg ekspedienten til råds, inden du køber.

  • Kan du lide designet? Du skal gerne have aktivitetsuret på det meste af tiden, så det er vigtigt, at du også tænker over designet. Passer det til din stil, og kan det gå sammen med din garderobe?

  • Kan den tracke din yndlingstræning? Hvis du primært skal bruge aktivitetsuret til at tracke, når du danser, er det selvfølgelig yderst relevant, at uret kan lige præcis det.

  • Hvordan er remmen? Tjek, om den kan indstilles, og hvor nem den er at rengøre. Der samler sig lynhurtigt bakterier under remmen, så det er vigtigt, at du kan komme ordentligt til.

  • Hvad er dit behov? Vælg et aktivitetsur, der ikke har alt for få funktioner, så det bliver for kedeligt og ligegyldigt i forhold til dit behov. Pas dog samtidig på, at du ikke ender i den anden grøft og køber et aktivitetsur med et hav af funktioner, så du drukner i unødig teknologi, som du aldrig får brugt, og som virker uoverskuelig at sætte sig ind i.

  • Brug tid på at sætte dig ind i uret. Når du endelig sidder med aktivitetsuret i hånden, har du formentlig lyst til at spænde det om håndleddet med det samme og komme ud og prøve det af. Men det er en rigtig god idé, at du afsætter lidt tid til at sætte dig ordentlig ind i uret, så du kender alle funktionerne og ved, hvordan du bruger dem. 

Kvinde med aktivitetsur og medfølgende app på sin mobil
Aktivitetsur med app

Inden du køber dit aktivitetsur, så husk at tjekke, om den medfølgende app kan bruges på din mobil.

© iStock

Sådan passer du bedst på dit aktivitetsur

  • Tag aktivitetsuret af, når du går i seng, hvis du ikke bruger søvnfunktionen.

  • Hold aktivitetsuret rent ved at rense remmen med lunkent vand og en mild sæbe. Dup den tør med et håndklæde.

  • Når aktivitetsuret ikke sidder om dit håndled, så opbevar det tørt og køligt. Uret kan ikke lide en fugtig sportstaske. 

 

I FORMs test af aktivitetsure

På I FORM tester vi løbende de mest populære aktivitetsure på markedet og kårer både en testvinder og det "bedste køb til prisen". Her kan du se vores seneste test af aktivitetsure.

Aktivitetsur test 2019:

I FORM tester aktivitetsure/aktivitetsarmbånd

Et aktivitetsur eller aktivitetsarmbånd motiverer til mere motion i hverdagen. Så enkelt er det. Det kan vi skrive under på efter at have gået med seks af dem i mere end 750 timer for at finde det absolut bedste. Der er ure til både den lille og store pengepung, så du kan helt sikkert finde et aktivitetsur, der passer til dig.

I FORM har testet disse 6 aktivitetsure i 2019:

  • Garmin aktivitetsur – Garmin Vívoactive 3
  • Samsung aktivitetsur – Samsung Galaxy Watch
  • Polar aktivitetsur – Polar M430
  • Suunto aktivitetsur – Suunto 3 Fitness
  • Fitbit aktivitetsur – Fitbit Versa Limited Edition
  • Huawei aktivitetsur – Huawei Watch 2 Sports 4G

Hvem blev vinder af vores test af aktivitetsure? Og hvilket har vi kåret som bedste køb? Klik på "Hent artikel" herunder og se hele testen.

Aktivitetsur test 2018: 

I FORM tester aktivitetsure/aktivitetsarmbånd

Et aktivitetsur eller aktivitetsarmbånd kan være lige det, der skal til for at komme i mål med de daglige skridt eller drømmevægten. Men udvalget kan tage pippet fra enhver. Derfor har vi testet et udpluk i både budget- og luksusklassen, så du kan finde et aktivitetsur, der passer til lige dit behov.

I FORM har testet disse 8 aktivitetsure i 2018:

  • TomTom aktivitetsur – TomTom Touch Cardio
  • Garmin aktivitetsur – Garmin Vivofit 3
  • Fitbit aktivitetsur – Fitbit Charge 2
  • Polar aktivitetsur – Polar A370 Fitness Tracker
  • TomTom aktivitetsur – TomTom Spark 3 Cardio
  • Samsung aktivitetsur – Samsung Gear Fit2
  • Garmin aktivitetsur – Vivosmart 3
  • Samsung aktivitetsur – Samsung gear Fit2 Pro

Hvem vandt vores test af aktivitetsure? Og hvilket har vi kåret som bedste køb? Klik på "Hent artikel" herunder og se hele testen.

Aktivitetsur test 2017:

I FORM tester aktivitetsure/aktivitetsarmbånd

Når du skal købe et aktivitetsur, skal du både kigge efter design, funktioner, komfort samt hvor nemt, det er at betjene. Det har vi gjort i denne test af aktivitetsure, som rummer mange forskellige funktioner – bl.a. skridttællerfunktion, søvnmåling, puls og tilbagelagt distance.

I FORM har testet 8 forskellige aktivitetsure i 2017. Vi har testet markedets relevante modeller og opdateret urene til den nyeste software og parret dem med den tilhørende app til smartphone. Derefter har vi løbet, cyklet og gået med urene for at teste skærm, betjening og funktioner.

I FORM har testet disse 8 aktivitetsure i 2017:

  • Beurer aktivitetsur – Beurer AS 80
  • Fitbit aktivitetsur – Fitbit Charge 2
  • Garmin aktivitetsur – Garmin Vivo Fit 3
  • Garmin aktivitetsur – Garmin Vivosmart HR+
  • Idomove aktivitetsur – Idomove GO Pulse
  • Polar aktivitetsur – Polar A360
  • Samsung aktivitetsur – Samsung Gear Fit2
  • TomTom aktivitetsur – TomTom Touch

Hvem blev vinder af vores test af aktivitetsure? Og hvilket har vi kåret som bedste køb? Klik på "Hent artikel" herunder og se hele testen.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler