Kvinde på vej op ad trapper.
10.000 skridt

Gør det til en vane altid at tage trappen – der gemmer sig rigtigt mange skridt her!

© iStock

Gå 10.000 skridt om dagen – så nemt er det

Synes du, at 10.000 skridt virker uoverskueligt, så følg I FORM´s guide til, hvordan du nemt får dem i hus dag efter dag.

12. december 2017

Du har sikkert hørt det før, at du helst skal gå 10.000 skridt om dagen. Det svarer cirka til 8 km eller 1 time og 40 minutters gang. 

Har du et job, hvor du bevæger dig meget i løbet af dagen, er det let nok at nå op på de anbefalede antal skridt. Har du derimod et stillesiddende job og bruger måske også bilen eller bussen til transport, kræver det lidt mere planlægning at få tilstrækkeligt med skridt ind på kontoen.

Skridttæller virker motiverende

Første skridt er at anskaffe dig en skridttæller eller et aktivitetsarmbånd med skridttæller-funkton. Den holder styr på skridtene, så du hele tiden kan følge med i, hvor langt du er nået. 

En af de helt store fordele ved skridttællerfunktionen er, at den virker yderst motiverende. 

Undersøgelser har vist, at du går mere, hvis du har en skridttæller på, end hvis du ikke har. Selv om du måske har svært ved at tro det, vækker skridttælleren dit indre konkurrencemenneske, så der pludseligt går sport i at hive så mange skridt hjem som muligt.

Så nemt får du gået 10.000 skridt

  • Sørg for at få skridt ind på kontoen allerede fra morgenstunden. Gå på arbejde, eller stå tidligt op og gå en tur i nabolaget, inden resten af familien vågner. 
  • Brug generelt gang som din primære transportform, alternativt cyklen. Vælg altid en omvej.
  • Er du bilist, så parkér konsekvent et par gader væk og gå resten af vejen, lige som du fx kan stille bilen så langt væk som muligt fra supermarkedets indgang. 
  • Tag trapperne i stedet for elevatoren.
  • Hav et par gode gå-sko stående under skrivebordet og gå en rask lille tur i frokostpausen.
  • Foreslå et gående møde på jobbet. 
  • Sidder du ved et skrivebord, så rejs dig minimum en gang i timen, og hent et glas vand, en kop kaffe, en kuglepen eller lignende. 
  • Bor du i en ejendom eller et hus med trapper, så snup altid en ekstra tur op og ned ad trapperne, når du alligevel er i gang. 
  • Påtag dig tjansen at købe ind. Tag gerne cyklen eller bær de tunge poser hele vejen – det er også god motion. 
  • Skal du ringe til en veninde eller din mor, så drop sofaen, og gå en tur imens. 
  • Gør det til en vane at gå en lille tur efter aftensmaden. Prøv evt., om du kan lokke din partner, hund eller nabo med. 
  • Elsker du at se TV, så køb en lille handy stepmaskine og stil den hjemme i stuen foran fjernsynet.

10.000 skridt stammer fra Japan

De 10.000 skridt stammer oprindeligt fra Japan, hvor skridttællere blev vældigt populære op til OL i Tokyo i 1964. En producent af skridttællere brugte her de 10.000 skridt som et slogan, der hurtigt bed sig fast, og som heller ikke var helt tosset. 

Efterfølgende viste flere undersøgelser nemlig, at 10.000 skridt er en fornuftig anbefaling, når målet er at holde sig fysisk rask og sund. Er vægttab målet, skal der mere til gerne omkring 16.000 skridt.

Gang i forskellige intensiteter

Passer det til dig, din hverdag og dit temperament, er det helt fint at gå alle de 10.000 skridt.
Er det muligt for dig, må du meget gerne variere skridtene, så du ud over almindelig gang, også går rask gang og høj-intensiv gang op ad bakke, så du også får pulsen op og bliver lidt forpustet. 

Andre motionsformer må også gerne tælles med i de 10.000 skridt. Her kan du se, hvor mange skridt et minuts træning svarer til.

  • Yoga: 60 skridt pr. minut
  • Cykling: 80 skridt pr. minut
  • Svømning: 140 skridt pr. minut
  • Aerobic: 150 skridt pr. minut
  • Styrketræning: 150 skridt pr. minut
  • Fodbold og håndbold: 170 skridt pr. minut
  • Spinning: 190 skridt pr. minut
  • Crosstrainer: 200 skridt pr. minut

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler