TEST: Hvor stærk er din mave?

Styrke i mave og core bliver kun vigtigere med alderen, hvis du vil undgå smerter og bevare bevægeligheden. Her kan du teste, om din mave er stærk nok i forhold til din alder.

Kvinde laver mavebøjninger

MAVEBØJNINGER – i den klassiske maveøvelse trækker du kroppen med op, og den kan derfor fortælle meget om styrken i din mave.

© iStock

Mavemusklerne bliver brugt mere i løbet af en dag, end vi lige gå og tror. De bliver eksempelvis brugt hver gang vi bukker, rejser og drejer os. Tjek her, hvor stærk din mave er og hvor du ligger styrkemæssigt i forhold til din alder.

Styrketest mavebøjninger

MAVEBØJNINGER – hvor mange kan du tage?

© wichmann+bendtsen

Sådan tester du styrken i din mave

  1. Opvarmning er ikke nødvendigt her.
  2. Du skal bruge et stopur eller en mobil til at tage tid.
  3. Lig på ryggen med dine fødder i hoftebreddes afstand. Bøj benene 90 grader.
  4. Hold så vidt muligt lænden nede, og støt hænderne på dine lår.
  5. Spænd i maven, og løft overkroppen, så hænderne glider op ad lårene, til håndfladerne rører dine knæ.
  6. Sænk overkroppen, til skulderbladene rører gulvet let. Det er 1 gentagelse.
  7. Fortsæt, til der er gået 1 minut. Du må gerne holde pause undervejs, dog uden at standse tiden.

OBS! Undgå at sjuske. Selvom du prøver at tage flest muligt mavebøjninger, skal de udføres med kontrol, så du ikke bliver øm i din lænd.

GUIDE: Sådan laver du en klassisk mavebøjning

Hvor mange mavebøjninger kunne du tage?

Se i skemaet herunder, hvad din præstation svarer til. Find først din aldersgruppe og se så, hvad dit resultat svarer til. Er du fx 45 år og kunne tage 25 mavebøjninger, så er dit styrkeniveau godt.

Vil du have hjælp til at få en flot og stærk mave? Så har vi et godt program til dig lige HER.

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 8/2018