Test styrken i dine ben - er du stærk af din alder?

Er du stærk af din alder? Få et fingerpeg om det her.

Test: Hvor stærke er dine ben?

Hvordan står det egentlig til med styrken i dine ben? Er de stærke i forhold til din alder? Tag denne simple test og find ud af det – hvis du tør!

24. november 2017

Når du laver en klassisk squat, kommer dine lår og baller på overarbejde, mens din ryg og mavemuskler bruges mindst muligt. Derfor er en squat genial til at teste styrken i dine ben!

Squat-test – se hvor mange squats du kan tage.

Hvis du er i tvivl om, hvor langt du skal ned i vores squat-test, så brug en stol, hvor sædet er ca. 43-48 cm over gulvet. Bøj i benene, så din bagdel lige akkurat rører stolen, inde du stækker op igen.

© Wichmann+Bendtsen

Sådan tester du styrken i dine ben

Test din styrke ved at se, hvor mange klassiske squats, du kan tage i træk. 

Udgangsposition til squat:

Stå med hoftebreddes afstand mellem fødderne. Hold hælene i gulvet under hele øvelsen.

Selve squat-bevægelsen:

  • Bøj i benene, og sænk bagdelen, som om du ville sætte dig på en stol. Dine knæ skal danne en vinkel på ca. 90 grader. Rejs dig straks – men kontrolleret – op igen.
  • Fokuser på at holde knæene bag tæerne, når du bøjer knæene. Stræk desuden armene frem, når du sænker dig ned. På den måde kan du bedre holde balancen.
  • Sørg for at holde spændingen i ballerne under hele øvelsen. Du skal ikke holde pauser mellem gentagelserne – du skal bare køre på.
  • Tag så mange squats, du overhovedet kan uden pause, og tæl imens. Det er vigtigt, at du kommer helt ned i 90 graders vinkel hver gang. Eventuelt kan du stå foran en stol og squatte ned, indtil bagdelen – ikke baglårene – rører stolen let. Stolens sæde skal i så fald være ca. 43-48 cm over gulvet.
  • Tjek resultatet i skemaet under videoen og se, om det antal squats, du kunne tage viser, at du er stærk eller slap for din alder.

Hvor mange squats kunne du tage?

Se i skemaet herunder, hvad din præstation svarer til.

Vil du have hjælp til at få stærke ben og faste baller? Så har vi et godt program til dig lige her.

SQUAT-TEST: Hvor stærke er dine ben?

Din styrke

Din alder

20-29 år 30-39 år 40-49 år 50-59 år 60+  
 
Stærk Over 29 Over 26 Over 23 Over 20 Over 17  
 
God 24-29 21-26 18-23 15-20 12-17  
 
Middel 21-23 18-20 15-17 12-14 9-11  
 
Under middel 15-20 12-17 9-14 6-11 3-8  
 
Begrænset Under 15 Under 12 Under 9 Under 6 Under 3  
 

Tjek din styrke har i skemaet. Hvor mange squats kunne du tage i træk? Find først din alder og se så, hvad dit resultat svarer til. Er du fx 45 år og kunne tage 20 squats er din styrke god.


Med I FORMs gratis nyhedsbrev vil du altid være opdateret på det nyeste indenfor sundhed, træning, livsstil og sunde opskrifter. 


Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler