Kvinde holder vægten efter slankekur

Omkring 90 % af dem, der med succes holder fast i deres vægttab, dyrker motion i mindst 1 time om dagen.

© iStock

Hold vægten efter en slankekur

Uanset hvilken slankekur du vælger, hjælper vi dig her til at holde vægten, efter du har afsluttet kuren.

15. december 2017 af Martin Kreutzer

Sådan tackler du tiden efter fem klassiske slankekure

Under en kur får du nemt nogle vaner, som er mindre heldige, når du har nået dit vægttab og vender tilbage til en normal kost. Med den rette strategi undgår du dog relativt nemt det frygtede tilbagefald. Se her, hvordan du tackler tiden efter fem klassiske slankekure.

Træt af yoyo-vægt? Her får du 5 generelle tips til at holde vægten efter en hvilken som helst slankekur.


TAB 1 KG OM MÅNEDEN ved at bytte pastaen ud med grøntsagspasta. Alt du skal bruge er en spiralizer! Lige nu får du en spiralizer + 3 numre af I FORM for KUN 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr.)!

Træning

Kurens metode

Store mængder træning, der brænder et utal kalorier af.

Udfordring efter kuren

Under kuren betyder den enorme kalorieforbrænding, at du ikke skal tænke meget over, hvad og hvor meget du spiser. Når du skruer ned for træningen, kommer du let til at spise mere, end du forbrænder.

Løsning

Regn ud, hvor meget dit kalorieforbrug daler, når du træner mindre. På iform.dk finder du en beregner, der viser, hvor meget du forbrænder ved en given motionsform. Når du har kalorietallet, gransker du din kost for kaloriebomber og fjerner et tilsvarende antal.

Sådan træner du dig slank

5:2-kuren

Kurens metode

To dage om ugen får du kun 500 kcal fordelt på 2 måltider på 250 kcal.

Udfordring efter kuren

De to fastedage giver ikke kun et kalorieunderskud, men smitter også positivt af på indsatsen de andre dage. Typisk spises der både sundere og i mindre mængde end normalt. Når du skipper fastedagene, ryger denne gunstige indflydelse.

Løsning

Fortsæt med at tage en ugentlig fastedag for at fastholde krop og psyke i det rette mønster. Eller vælg to fastedage hver anden eller tredje uge. Begge strategier vil påvirke dine spisevaner positivt.

Vil du prøve 5:2 kuren, så læs her hvordan du gør

I FORM-kuren

Kurens metode

Du spiser fem små måltider a 250 kcal om dagen. Dermed opnår du et solidt kalorieunderskud.

Udfordring efter kuren

Når du begynder at spise almindelige mængder mad igen, bliver det svært at styre dagens samlede indtag. Samtidig vænner du gradvist maven til større mængder mad.

Løsning

Fortsæt med nogle af de kaloriefattige måltider. Overvej, hvilke måltider, der fint kan fortsættte på 250 kcal, og hvilke der skal løftes en smule. Typisk kan det være en god ide at skrue op for frokost og aftensmad, mens de øvrige tre måltider fortsætter som under kuren. Herved holder du kalorieindtaget nede og bevarer fornemmelsen for en passende portionsstørrelse.

Læs her, hvordan du kommer i gang med I FORM-kuren

LÆS OGSÅ: Sense kur - slank med sund fornuft

LCHF-kuren

Kurens metode

Kulhydraterne er luget helt og aldeles ud af kosten på low-carb-high-fat-kuren. Ved at fjerne kulhydraterne har du i et snuptag elimineret omkring 50 pct. af dagens kalorier.

Udfordring efter kuren

Hvis du bare propper kulhydrater oven i den hidtidige diæt, når du har opnået dit ønskede vægttab, sprænger du lynhurtigt kaloriebudgettet og begynder at tage på igen.

Løsning

Byt noget af kurens fedt ud med kulhydrater. Hver krumme brød og hver eneste pastaskrue skal vejes op imod noget af kostens fedt, som bevidst fjernes. Benyt gerne en kaloriekalkulator, fx I FORMs kostdagbog, til at tjekke, hvor meget brød du kan spise for en skefuld olie, og hvor meget frugt der bliver plads til, når du erstatter fed cremefraiche med mager skyr. 

Vil du vide mere om LCHF-kuren? Så find bl.a. fordele og ulemper ved kuren her

Vægtkonsulenterne

Kurens metode

Maden måles og vejes, og der er stort fokus på at lade grønsagerne fylde maven. Fast vejning hos en konsulent 1 gang om ugen.

Udfordring efter kuren

Skruer du ned for grønsagerne, efterlader det et tomrum i maven, som det er fristende at fylde med stivelseskilder som brød, ris og pasta. For hver 100 gram grønsager, du erstatter med stivelse, får du samme mængde kalorier oveni, og det kan hurtigt blive dyrt på vægten.

Hvordan beregner du dit BMI-tal?

Løsning

Undgå risikoen for overspisning ved gradvist at trappe dine portioner ned, så maven vænner sig til mindre mad. Benyt fx I FORM-kurens opskrifter på 250-kcal-måltider. De har alle en balanceret sammensætning af næringsstoffer og er tilpas små til, at maven lærer at blive mæt af en passende mængde.

Her får du vejledning i at måle og veje din mad

I FORM anbefaler:

Tab 1 kg om måneden – her er dit bedste våben!

Vil du gerne smide et par kilo? Og samtidig få tarme i topform, et stærkere immunforsvar og mere energi? Så skal du have fingrene i en spiralizer!

For kun 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr.) får du lige nu en spiralizer + 3 numre af I FORM!

Denne geniale spiralizer kan blive din genvej til en slankere og sundere livsstil! Lige nu får du den + en grøntsagsskræller, urtekniv og 3 numre af Danmarks bedste sundheds-magasin I FORM til rabat-pris. Tjek tilbuddet her >>

Spiralizeren er din bedste allierede på vejen til et vægttab og en sundere krop. Med en spiralizer kan du trylle alverdens frugt og grøntsager om til flotte og sunde strimler. Prøv fx at udskifte den traditionelle pasta med squash- eller gulerodspasta, der indeholder langt færre kalorier. Så kan du faktisk tabe op til 1 kg om måneden og samtidig fortsætte med at spise alle dine yndlingsretter med pasta.

Hvad kan spiralizeren?

Spiralizeren er et smart lille køkkenredskab, der hurtigt omdanner din frugt og grønt til lange strimler af sundhed. Spiralizeren har ikke bare ét, men hele fire forskellige, skarpe blade. Med dem ved hånden vælger du selv, hvor tykke dine grøntsagsstrimler skal være. 

Den ene dag kan du lave ultratynde strimler af gulerod til salaten og den næste brede squash-strimler til kødsovsen.


VIDEO: Sådan laver du flotte, sunde strimler af dine grøntsager!

Så sund bliver du

Du taber dig ikke bare, men bliver også langt sundere, når du får en masse grøntsager indenbords. Glæd dig til at opnå:

  • Vægttab
  • Bedre fordøjelse
  • Stærkere immunforsvar
  • Mere energi
  • Mindre stress


YES, jeg vil gerne være mere sund! 

Send mig en spiralizer + 3 numre af I FORM for KUN 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr.)!


ALT dette får du

Slå til nu, så får du alt dette for KUN 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr.):

  • Stilren spiralizer – Kickstart dit vægttab med masser af frugt og grønt.

  • Skræller og urtekniv – Det perfekte makkerpar til din nye spiralizer.

  • 3 nr. af I FORM – Glæd dig til masser af opskrifter på sund og lækker mad, træningsøvelser, ekspertråd og inspiration til en sund og glad livsstil. De første 3 numre følger med - du kan herefter til enhver tid opsige dit abonnement.

  • Det digitale tillæg "Sund aftensmad på under 30 min." – Propfyldt med sunde opskrifter, hvor du får brug for din nye spiralizer.

  • Ubegrænset digital adgang til I FORM via Wype-appen – Så kan du også læse I FORM, når du er på farten.

  • 3 ugers gratis adgang til Kostdagbogen

  • Gode rabatter på træningstøj i fordelsklubben Moreshop


Er du klar til et sundere liv?

Slå til og få pakken med spiralizeren for kun 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr). Du sparer 471 kr! 

I FORM anbefaler
Indtager du for mange kalorier i løbet af dagen? Hvad enten du ønsker at tabe dig eller holde en stabil vægt, er I FORM Kostdagbog et ideelt redskab, til at skabe overblik over din kost og holde styr på dit daglige kalorieindtag.
Prøv I FORM Kostdagbog gratis her

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler