Er LCHF-kuren noget for dig? Få svaret her.

Hvad er LCHF?

LCHF er ikke bare en slankekur. Den er også henvendt til dig, der gerne vil ændre kostvaner. Kuren bliver dog kritiseret af ledende forskere grundet sit høje fedtindhold. Læs her, hvad LCHF-kuren i virkeligheden går ud på.

13. december 2017 af Anja Bruneskjold

Hvad er LCHF-kuren?

LCHF-kuren går kort beskrevet ud på, at man minimerer indtaget af kulhydrater - og i stedet sørger for at spise masser af fedt. Det vil altså sige, at stivelse, sukker og kornprodukter nærmest er bandlyst, eller i hvert fald minimeret, og at man i stedet fokuserer på at indtage masser af sundt fedt, som skal sætte forbrændingen i vejret

Hvad må man spise, når man er på LCHF-kur?

Fordi du skal skære så meget stivelse, sukker og kornprodukter ud af din kost - ting som ofte mætter meget - er du nødsaget til at spise dig mæt i bl.a. grøntsager. Her kan det være en god idé at have fokus på lidt grovere grøntsager, som giver dig fibre og vitaminer - og holder dig mæt længe.

Kød, fisk og æg skal også fylde i kosten. Og her gør det bestemt ikke noget, hvis du spiser fedtkanten på en skive kød eller skindet på kyllingen. Det er nemlig vigtigt, at du går efter naturligt fedt - det gælder også fedt, som eksisterer i rigtigt smør, fløde, olivenolie, kokosolie, fede oste osv. Du må også gerne spise frugt - men pas på med at spise for meget. Og så er det naturligvis vigtigt at indtage rigelige mængder vand. 

Kan man tabe sig med LCHF-kuren?

Hvis du gerne vil tabe dig, så kræver det, at du følger LCHF-kuren slavisk og dermed begrænser indtaget af kulhydrater - faktisk bør du kun indtage omkring mellem 30 og 100 gram kulhydrater om dagen. Hvis du følger principperne bag LCHF-kuren, vil du sandsynligvis opleve, at din vægt bliver mere stabil. Det sker fordi, kulhydraterne ikke fylder særlig meget i din kost, og der dermed er mindre fare for, at dit blodsukker skiftevis stiger og falder, som det kan gøre på en kulhydratrig kost. Når blodsukkeret i kroppen er stabilt, kan du fokusere på at spise de ting, som din krop reelt har brug for. Med andre ord falder du ikke så nemt i sukkerfælden som ved mange andre kure.

Ernæringsekspert Martin Kreutzers kommentar om LCHF-kuren:

Kulhydratindholdet er ganske lavt i slankeversionen af LCHF, og det vil givetvis falde mange svært. Det store fokus på mættet fedt i LCHF-kuren kan være en grund til bekymring.

I nyere tid er der ganske vist opstået tvivl om, hvorvidt det mættede fedt er så usundt, som vi hidtil har antaget, men der er stadig ingen sikker viden.

Har du hørt om low carb-kuren? Tjek fordele og ulemper her!

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler