Kvinde der dyrker yoga
Gevinster ved at dyrke yoga

Du bliver mere smidig – det er én af de oplagte grunde til at dyrke yoga. Men er der andre gode grunde til at dyrke regelmæssig yoga? Få svaret her. 

© Jakob Helbig

8 gode grunde til at dyrke yoga

Det siges, at yoga kan virke som magi på krop og sind. Men hvad er det helt præcist, du får ud af at dyrke yoga? Få svaret her, hvor vi giver 8 gode grunde til at dyrke yoga.

20. oktober 2020 af Marie Lyng Wium

I yoga arbejder man med at skabe harmoni mellem krop og sind. Inden for yogafilosofien siges det, at de forskellige stillinger og åndedræts-øvelser bringer forening mellem det. Det kan lyde meget diffust. Derfor giver vi dig 8 gode grunde til at dyrke yoga.  

1. Du bliver smidig og stærk

Hvis du træner yoga regelmæssigt, vil du hurtigt kunne mærke, at din krop bliver mere smidig. De krævende stillinger og stræk – og dit arbejde med vejrtrækningen – styrker nemlig din smidighed.

Udover at forbedre din smidighed så gavner de krævende stillinger i langt de fleste former for yoga dine musklers styrke. Og jo mere dynamisk en yogaform du vælger, jo mere sved på panden får du og forbedrer dermed også din kondition. Yoga styrker desuden også dine led, sener og knoglestruktur. 

LÆS OGSÅ: Hvilken yogaform skal jeg vælge?

2. Du får en flottere holdning

I yoga aktiverer du ofte kernemuskulaturen, og den gode styrke, du får i mave og ryg, retter dig mere op.

Øvelser og stræk løsner desuden op for spændinger i ryg og nakke, så de skuldre, der sidder oppe under ørerne til daglig, ryger ned og tilbage på plads.

LÆS OGSÅ: Guide til det rigtige yoga-udstyr 

3. Du styrker din balance

Du får styrket din balance, når du dyrker yoga. En god balance giver en større stabilitet og en bedre holdning, og samtidig nedsætter det risikoen for skader og overbelastninger. Derfor er det en god idé at lade balance-stillinger være en del af din yogatræning.

4. Du reducerer stress og angst

I yoga bliver du mere opmærksom på dit åndedræt og på at trække vejret dybt, roligt og helt ned i maven.

Det har en dæmpende virkning på stress, angst og depression, bl.a. fordi det aktiverer det parasympatiske nervesystem, der sørger for at berolige kroppen, når den er stresset. Yoga sænker desuden kroppens indhold af stresshormoner, bl.a. kortisol.

5. Du får et sundere hjerte og blodtryk

Yoga kan have en effekt på forhøjet blodtryk, det viser en undersøgelse fra 2018, som kiggede på flere studier. Selvom det kun sænker forhøjet blodtryk en smule, kan det have stor betydning for helbredet.

Overordnet opnår du en positiv effekt på dit blodtryk, hvis du dyrker en halv times moderat motion hver dag. Yoga eller en gåtur er et rigtigt fint sted at starte, hvis du ikke er så vant til at dyrke motion.

6. Du sover bedre

Du vil have lettere ved at falde i søvn om aftenen, hvis du dyrker regelmæssig yoga – det skyldes primært det meditative aspekt.

Det er ikke alle former for yoga, der er gode at dyrke lige før sengetid. Fx får flow yoga eller hot yoga dit hjerte til at banke hurtigere og giver sved på panden, hvorimod du i hatha eller yin yoga får en roligere yogatime med pauser imellem stillingerne.

Hvis du er en af dem, der har svært ved at slukke tankemylderet og falde til ro, inden du skal sove, kan du her finde specifikke yoga-øvelser, som kan hjælpe dig godt på vej.

7. Du får bedre fordøjelse

Bestemte former for yoga kan hjælpe dig med at få en bedre fordøjelse. På samme måde som anspændte skuldre kan have godt af en gang massage til at blive forløst, kan fordøjelses-systemet have gavn af at blive masseret, så tarmene giver slip på det, de holder på.

Generelt spiller både bevægelse og måden, vi trækker vejret på, en stor rolle for et sundt og velfungerende fordøjelsessystem. Du bevæger din rygsøjle, når du fx går eller løber, og den understøttes af aktive ryg- og mavemuskler. At både mave, ryg og rygsøjle er i bevægelse, er netop det, der har stor indvirkning på tarmene.

Yoga kan give samme effekt, og når du også har fokus på at trække vejret dybt, er der endnu mere hjælp at hente.

8. Du tager energien fra yoga med i din hverdag

Måske er din primære grund til at dyrke yoga, at du vil træne dine muskler, blive mere smidig eller få bugt med nogle spændinger. Men over tid vil du måske opleve, at det, du føler og bruger, når du dyrker yoga, vil blive en del af din hverdag.

Mange, der dyrker yoga regelmæssigt, vil opleve, at de bliver gladere, nemmere kan slippe tankemylderet og finde ro – og at de generelt passer bedre på sig selv. 

LÆS OGSÅ: Yogablok – sådan bruger du den?

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: