Kvinde der dyrker yoga med yoga blok
Yogablok

Den kan være en hjælpende hånd, hvis du skal dybere ned i stillinger eller skal udfordres. Bliv klogere på yogablokken her. 

© iStock

Yogablok – sådan bruger du den?

Vil du komme dybere ind i nogle stillinger og skåne din krop i andre? En yogablok er et genialt redskab, der både støtter og giver ekstra udfordring, når du dyrker yoga. Vi ser nærmere på den lette, murstensformede blok.

9. oktober 2020 af Marie Lyng Wium og Iben Mortensen

En yogablok er et træningsredskab, du kan bruge til yoga, men også andet træning som pilates eller til udstræk.  Den er perfekt, hvis du har brug for hjælp til øvelser eller komplicerede stilling. Og især som nybegynder kan du have stor gavn af en yogablok.  

Her kan du blive klogere på, hvad du kan bruge din yogablok til, hvordan du vælger den rette yogablok, og hvilke øvelser du kan lave med den. 

Yogablok – spørgsmål og svar

 

Hvad kan jeg bruge en yogablok til?

  • Aflastning, fordi du kan sidde på blokken eller hvile fx lænd eller hoved på den. Kan også bruges som forlængelse af din arm for at nå jorden.
  • Ekstra udfordring, da du kan øve dig i stillinger, der ellers er for svære, eller placere dig på blokken for at få dybere stræk.
  • Ekstra styrke, da du kan klemme blokken fast mellem benene og dermed bruge lår- og coremuskler mere

Kvinde dyrker yoga med yogablok
Yogablok

En yogablok kan hjælpe dig med at komme længere ud i stillinger eller holde et stræk. 

© Morten Andersen
 

Hvilket materiale er en yogablok lavet af?

Materialet er ofte hård skumgummi, bambus eller kork, så blokken er let at løfte og ikke bliver glat, hvis du sveder på den.

 

Hvilken yogablok skal jeg købe?

Yogablok i skum

  • En yogablok i skum giver en ekstra komfort og er samtidig let. Den giver god støtte og er især komfortable i stillinger, der kræver ekstra støtte under lænden. Og som bonus er mange yogablokke i smuk af materiale, hvor 50 pct. er genanvendeligt skum.

Yogablok i bambus

  • Med en yogablok i bambus får du et bæredygtigt materiale, der giver god støtte og holder formen længe. Og så gør det jo heller ikke noget, at blokken er pæn at se på.

Yogablok i kork

  • En yogablok i kork er også miljøvenlig. Den naturlige struktur i blokken gør at den føles let samtidig med, at den har en rigtig god fasthed. Den er stabil og holder også i lang tid. 

LÆS OGSÅ: Sådan vælger du den rette yogamåtte

Yogablok i skum
Yogablok

De fleste yogablokke i skum er lavet af 50% genanvendeligt materiale. 

© iStock
 

Hvor stor er en yogablok?

Formen på en yogablok minder om en mursten, hvilket gør den lille nok til at have i hånden og stor nok til at støtte sig på. Den måler typisk omkring 22 x 11 x 7 cm.

Blokken har tre forskellige højder, alt efter hvordan du vender den. Prøv dig frem, og vælg det niveau, der passer til den enkelte stilling.

 

Hvor mange yogablokke skal jeg bruge?

Det kan være smart at have to yogablokke. Nogle øvelser kræver nemlig støtte flere steder på kroppen samtidig, fx under hvert knæ eller en blok i hver hånd.

Med to yogablokke kan du også stable dem oven på hinanden og komme endnu højere op i nogle øvelser.

LÆS OGSÅ: Guide til de rigtige yogaudstyr 

 

Øvelser med yogablok

Yogablok øvelse 1: Bro med blok

Lig på ryggen med armene ned langs siden, håndfladerne vendt nedad og benene bøjede.

 Placér yogablokken (på den smalleste led) mellem lårene, og hold den fast ved at spænde i lår- og coremuskler. Spænd i bagdelen, og løft den, så du kommer op og støtter på øverste del af ryggen. Kroppen skal danne en skrå, lige linje fra knæ til hals – en såkaldt bro. Armene bliver i jorden. 

Hold positionen, så længe du kan, og kom roligt ned uden at tabe blokken.

Yogablok øvelse 1: Bro med blok
Yogablok øvelse 1: Bro med blok
 

Yogablok øvelse 2: Tilbagelænet gudindestilling

Lig på ryggen med bøjede ben og blokken placeret på højkant under dig – cirka midt på ryggen.

 Lad ryg og nakke falde bagover, og læg armene langs siden med håndfladerne opad. Lad knæene falde ud til hver side, så fodsålerne vendes mod hinanden. Skub dem tæt på bagdelen. 

Bliv i stillingen i et par minutter eller længere, hvis du kan. Brug hænderne til at hjælpe nakke og ben nænsomt ud af stillingen.

 

Yogablok øvelse 3: Trekant med blok

Stå med brede fødder og blokken i højre hånd. Højre fod peger ud til siden, og venstre peger fremad. 

Løft armene op til vandret position, og spænd i maven. Hold benene stille og armene strakt, mens du bøjer overkroppen sidelæns til højre og ned mod gulvet i en glidende bevægelse. 

Fortsæt, indtil blokken rammer gulvet, og støt på den, så du bedre kan åbne op i brystet og kigge mod loftet. Hold stillingen i 4-6 åndedrag, og skift til modsatte side.

Yogablok øvelse 3: Trekant med blok
Yogablok øvelse 3: Trekant med blok

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: