Yoga: Guide til det rigtige udstyr

Til yoga har det stor betydning, hvilken slags måtte du bruger, og om du vælger et tyndt eller et tykt tæppe. Her er yogainstruktørernes bud på yogaudstyr der virker.

16. august 2012 af I FORM

A) Yogamåtte

En yogamåtte er et af de vigtigste redskaber i yogaundervisningen. Måtten har to formål: Den skal isolere mod kulde fra jorden og sørge for, at du ikke glider, når du træner. Jo mere du sveder, jo mere skridsikker skal måtten være. Dyrker du hatha-yoga, sveder du fx knap så meget som i den noget mere dynamiske yogaform astanga.

Når du er på udkig efter en måtte, så se efter, om måtten lægger sig pænt hen ad jorden. Enderne skal helst ligge klinet til gulvet og ikke bølge, for det kan være ret generende under en øvelse. Lugt også til måtten. Nogle måtter har en tendens til at udsende en skarp og plasticagtig duft, der kan virke utroligt forstyrrende, fx i forbindelse med åndedrætstræning.

Det er meget individuelt, hvor tyk måtten skal være. Folk, der har problemer med ryggen eller får ondt af at sidde på jorden, kan med fordel vælge en blødere model.

TEST af yogamåtter – sådan vælger du den rette yogamåtte


B) Uldmåtte

Denne type måtte kan du bruge, når du mediterer og laver afspændingsøvelser. Den har en isolerende bund samt en uldoverflade, der beskytter mod kulde og holder kroppen varm.


C) Skridsikre strømper

God kontakt med underlaget har stor betydning for udbyttet af undervisningen. Samtidig skal instruktøren kunne se, hvordan din fodstilling er, så hun evt. kan rette den. Derfor skal yoga dyrkes uden sko på. Men uden sko er der rigtig mange, der fryser om tæerne, hvorfor et par skridsikre strømper er et oplagt valg. På den måde holder du varmen, og instruktøren kan se, hvad du laver. Et plus er, at du står godt fast. Det er vigtigt, at der er tæer i strømperne, fordi du skal kunne pege tæerne ud i alle retninger.

D) Tæppe

Tæppet bruges, når du til sidst i undervisningen skal lave meditationsøvelser. Det er en fordel, hvis tæppet ikke er for tykt og varmt. Materialemæssigt kan alle slags tæpper bruges, så længe de holder dig lun og tæppet ikke kradser, for det kan forstyrre din afspænding.

E) Blokke

Blokkene bruges til at forkorte afstanden ned til gulvet, fx hvis du i en øvelse skal stå op og røre jorden, men ikke kan nå. Der findes både letvægtsblokke og blokke lavet af bambus. Bambusblokkene har den fordel, at de er meget æstetiske, så man får lyst til at have dem stående fremme derhjemme. Det kan måske motivere dig til at træne, når de nu står der og lokker.

F) Bælter

Et bælte bruges som en forlænget arm. Du kan fx slynge det om foden, holde det stramt i hver hånd på hver side af benet og derved lave et stræk. Et godt bælte skal være stabilt og ikke
give sig. Undgå nylonreb, der glider mellem hænderne. Et godt alternativ til yogabutikkernes bælter er et badekåbebælte. Bæltet skal være 2½ meter for at være langt nok i yderstillingerne.

G) Trøje

Trøjen, som du skal bruge til at holde varmen med under fx meditation, skal være blød og rar at have på. Bliver du hurtigt kold, er det en fordel, at trøjen har en hætte. På den måde holder du nakke og hoved varme uden at koge.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: