Træn dig stærk

Når du er i god form, har du et stærkere immunforsvar og får færre infektioner.

Brug trapperne som alternativ styrketræning

Og bliver du alligevel ramt, overvinder immunforsvaret hurtigere en infektion. I en undersøgelse begyndte en gruppe kvinder at træne 45 minutter om dagen de fleste af ugens dage. Som gevinst faldt antallet af forkølelser blandt kvinderne i det følgende år til under halvdelen.

Motion styrker immunsystemet ved at øge blodets indhold af naturlige dræberceller (NK-celler). Disse celler er et indre overvågningssystem, der holder øje med, om virus trænger ind i kroppen. Motion afstresser, hvilket er vigtigt, fordi stress ellers gør dig mere sårbar over for infektioner. NK-cellerne uskadeliggør også celler, som er ved at blive til kræft. Derfor forebygger træning kræft i bl.a. bryst, tyktarm, æggestok og livmoder.

Optimal effekt på immunforsvaret opnår du ved at være aktiv mindst fire timer om ugen fordelt på de fleste af ugens dage. Intensiteten skal være så høj, at pulsen går op, og du hiver efter vejret.
OBS! Meget hård træning, som presser kroppen til det yderste, kan muligvis svække immunforsvaret i de efterfølgende dage. Der skal dog mere forskning til, før dette er klarlagt med sikkerhed.

Her er et andet (spiseligt) trick til et stærkere immunforsvar.

Jerk W. Langer

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background