Læs også

Sov godt

Brug trapperne som alternativ styrketræning

Træn dig stærk

Når du er i god form, har du et stærkere immunforsvar og får færre infektioner.

28. juni 2015 af I FORM

Og bliver du alligevel ramt, overvinder immunforsvaret hurtigere en infektion. I en undersøgelse begyndte en gruppe kvinder at træne 45 minutter om dagen de fleste af ugens dage. Som gevinst faldt antallet af forkølelser blandt kvinderne i det følgende år til under halvdelen.

Motion styrker immunsystemet ved at øge blodets indhold af naturlige dræberceller (NK-celler). Disse celler er et indre overvågningssystem, der holder øje med, om virus trænger ind i kroppen. Motion afstresser, hvilket er vigtigt, fordi stress ellers gør dig mere sårbar over for infektioner. NK-cellerne uskadeliggør også celler, som er ved at blive til kræft. Derfor forebygger træning kræft i bl.a. bryst, tyktarm, æggestok og livmoder.

Optimal effekt på immunforsvaret opnår du ved at være aktiv mindst fire timer om ugen fordelt på de fleste af ugens dage. Intensiteten skal være så høj, at pulsen går op, og du hiver efter vejret.
OBS! Meget hård træning, som presser kroppen til det yderste, kan muligvis svække immunforsvaret i de efterfølgende dage. Der skal dog mere forskning til, før dette er klarlagt med sikkerhed.

Her er et andet (spiseligt) trick til et stærkere immunforsvar. 

Jerk W. Langer

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: