Træn dig stærk

Når du er i god form, har du et stærkere immunforsvar og får færre infektioner.

Brug trapperne som alternativ styrketræning

Og bliver du alligevel ramt, overvinder immunforsvaret hurtigere en infektion. I en undersøgelse begyndte en gruppe kvinder at træne 45 minutter om dagen de fleste af ugens dage. Som gevinst faldt antallet af forkølelser blandt kvinderne i det følgende år til under halvdelen.

Motion styrker immunsystemet ved at øge blodets indhold af naturlige dræberceller (NK-celler). Disse celler er et indre overvågningssystem, der holder øje med, om virus trænger ind i kroppen. Motion afstresser, hvilket er vigtigt, fordi stress ellers gør dig mere sårbar over for infektioner. NK-cellerne uskadeliggør også celler, som er ved at blive til kræft. Derfor forebygger træning kræft i bl.a. bryst, tyktarm, æggestok og livmoder.

Optimal effekt på immunforsvaret opnår du ved at være aktiv mindst fire timer om ugen fordelt på de fleste af ugens dage. Intensiteten skal være så høj, at pulsen går op, og du hiver efter vejret.
OBS! Meget hård træning, som presser kroppen til det yderste, kan muligvis svække immunforsvaret i de efterfølgende dage. Der skal dog mere forskning til, før dette er klarlagt med sikkerhed.

Her er et andet (spiseligt) trick til et stærkere immunforsvar.

Jerk W. Langer

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background