Læs også

Sov godt

Spis dig i kampform

Frugt, bær og grønsager er proppet med antioxidanter, vitaminer og andre plantestoffer, der i et fantastisk samspil ikke blot styrker immunforsvaret, men også forebygger kræft, blodpropper, demens og sukkersyge.

14. april 2010 af I FORM

  • Spis dig i kampform ved at følge Middelhavskostens principper med masser af frugt, grønt, bælgfrugter, bær, fuldkornsprodukter, nødder, olivenolie, rapsolie og fisk samt moderat med magert kød og fedtfattige mejeriprodukter.
  • Skær ned på rødt kød, halv- og helfabrikerede fødevarer, kiks, kager, fede mejeriprodukter, sodavand og andre sukkerbomber. De fremmer alle betændelse
    i kroppen og svækker dens indre robusthed. Mave-tarm-kanalen er fyldt med sunde bakterier, de såkaldte probiotika, der bl.a. omfatter mælkesyrebakterier. Forskning har vist, at mækesyrebakterier ud over at styrke fordøjelsesprocessen og forebygge maveinfektioner og andre sygdomme også har en betydning for immunsystemet. Bakterierne øger bl.a. produktionen af antistoffer og aktiverer de såkaldte makrofager, der begge er vigtige i kampen mod sygdomsbakterier. Mælkesyrebakterier finder du især i surmælksprodukter som yoghurt, kærnemælk, kefir og hytteost.

  • Gå efter bær, frugt og grønt med kraftige farver og/eller tyk skræl og stor overflade. Så får du flest aktive beskyttende stoffer, som især findes i plantens ydre. Forkæl fx dig selv med en kop varm hyldebærsaft.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler