Læs også

Sov godt

Få lys nok

Kom rigtig meget ud i dagslyset, for det styrker modstandskraften og er samtidig den bedste modgift mod tristhed og depression.

28. juni 2015 af I FORM

Dagslys presser hjernen til at danne humørstoffet serotonin, hvilket almindelig indendørsbelysning slet ikke magter.

Flyt træningen udendørs

Gå en lang tur, eller flyt din træning udendørs. Den nedre grænse for en humøreffekt ligger på en halv times træning om dagen med en intensitet svarende til cykling, gang, havearbejde og trappegang.

Tag sydpå

Tag gerne en tur sydpå i de kolde måneder, og nyd solen under varmere himmelstrøg. Humøret får et kraftigt skub opad, når vi opholder os udendørs, og følelsen af at være brun og lækker er en ekstra psykisk gevinst, som afspejler sig i et stærkere immunforsvar.

LÆS OGSÅ: 10 symptomer på du lider af depression

Husk de gode solvaner, hvad enten du smutter sydpå eller nyder solen på en skiløjpe. Bliver du forbrændt, svækker det nemlig immunforsvaret midlertidigt.


Jerk W Langer

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: