Sov godt

For lidt søvn svækker din modstandskraft.

Du smittes tre gange lettere af en luftvejsinfektion, hvis du sover under syv timer pr. nat, eller hvis du gennem natten vågner op mange gange, konkluderer en afprøvning.

Nattesøvn er meget vigtigt for sundheden, for søvnmangel gør dig ikke blot træt og svækker immunforsvaret, men øger også faren for overvægt, blodtryksbesvær og blodpropper. Husk, at du ikke kan indhente fem dages dårlig nattesøvn ved at sove længe i weekenden.

Omvendt skal man heller ikke sove for meget, for det kan føre til overvægt, viser ny forskning.

De 6 bedste søvnråd

  • Stå op på samme tid hver dag, uanset hvornår du faldt i søvn
  • Undgå at være alt for aktiv i timerne lige inden, du skal sove

  • Slap af og nyd at ligge i din seng – så falder du hurtigere i søvn

  • Drik ikke kaffe, te, kakao eller cola 4 timer før sengetid

  • Gå ikke sulten i seng, da sult forstyrrer søvnen

  • Få styr på stressende faktorer i dagligdagen

Jerk W. Langer

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background