Få nøglen til det gode, sunde liv

Hånden op, hvis du også gerne vil sidde som 70-årig med en krop, der spiller og et afbalanceret sind. Men hvor pokker finder du opskriften på at nå dertil? Lige her!

Moden kvinde løber, smiler

LØB er en genial vej til motion – også hvis du har fuld fart på karrieren, for du snører bare skoene, når det lige passer.

© iStock

12 kvinder med livserfaring

Vi jagter den allesammen, men nøglen til det sunde, afbalancerede liv kan være så pokkers svær at finde.

Vi har derfor bedt 12 sunde, seje og livserfarne kvinder om at zoome ud:

Hvad har de gjort for at holde sig sunde og raske – både fysisk og mentalt?

Svarene får du lige her.

Tænker bevægelse ind i hverdagen

I de her år tænker jeg meget over at gøre bevægelse til en naturlig del af min hverdag og bruge de muligheder, der er for at røre mig i mit daglige liv. Kan jeg vælge mellem en almindelig trappe eller en rulletrappe, tager jeg den almindelige. Og mine veninder og jeg taler tit om, at hvis vi pludselig ikke kan nå ned til vores fødder, så er løsningen ikke at købe et langt skohorn – det er at lave noget mere yoga.

Desuden har jeg altid en skridt-tæller i lommen, og den motiverer mig meget. Kan jeg for eksempel se, at jeg kun har rørt mig 5.000 skridt i dag, må jeg jo ud at lave noget havearbejde eller gå en tur. Jeg satser på at leve længe, så det skal min krop også kunne.

Lise, 66 år

Find den type yoga, der passer til dig

Tager cyklen i al slags vejr

Jeg har gjort cyklen til min primære motionsform, og den har ikke svigtet mig. Alle hverdage tager jeg den tohjulede med i toget om morgenen og cykler så de 25 kilometer hjem fra arbejde. Det gør jeg både sommer og vinter, og dermed får jeg dagligt halvanden time forærende, hvor jeg er fysisk aktiv, og ingen forstyrrer mine tanker. I starten satte jeg cyklen bag på bilen og kørte noget af vejen, men efter nogle måneder kom lysten til at cykle hele vejen af sig selv. Jeg har en sød tand, og hvis jeg kunne, ville jeg leve af is og chokolade. Så det har altid været nødvendigt for mig at kontrollere vægten – og det hjælper mine lange cykelture mig med.

Maja, 61 år

Lytter til min indre stemme

Jeg har sagt farvel til fitnesscentre med larmende musik. Før var holdtræning noget, jeg elskede, men jeg har nu fundet en anden ro og lytter mere til min indre stemme. I stedet for at tale til mig selv med løftet pegefinger og kræve, at jeg lever op til en masse krops- og sundhedsidealer, giver jeg mig selv lov til at hvile, hvis jeg kan mærke, at det er dét, jeg har brug for.

Min motion kommer nu fra havearbejde og gåture i godt selskab. Jeg får stadig pulsen op, men overdriver ikke, og det føles faktisk rigtig godt og sundt for mig. Jeg lægger mere vægt på, at den fysiske og mentale sundhed går hånd i hånd. Og jeg har kun én leveregel: Når jeg ligger i sengen om aftenen, skal jeg være tilfreds med dagen og min egen indsats. Ellers må jeg lave noget om. Det holder mig i balance.

Birgit, 61 år

5 hobbyer, der styrker din sundhed

Prioriterer kærlighed og kosttilskud

Jeg tager en del kosttilskud, der er vigtige for led, muskler, knogler og energiniveau. Longo-vital Feminin, fiskeolie, ingefær, zink, magnesium, gurkemeje og Q10. Og så spiser jeg mange grøntsager og lever delvist vegansk. Jeg spiser vegansk til morgen- og frokostmåltiderne, men min mand ønsker ikke at spise vegansk, og jeg prioriterer fællesskabet med ham omkring middagsbordet om aftenen. Et godt og velfungerende forhold er en vigtig del af den psykiske sundhed, som også er væsentlig at tage vare på.

Miriam, 70 år

Parterapeut: Sådan holder du liv i kærligheden

Engagerer mig i andre

Det vigtigste for mig er at være et engageret og aktivt menneske. Jeg arbejder stadig på fuld tid og har derudover et par bestyrelsesposter og er politisk engageret. Jeg er med i min andelsforenings bestyrelse, og jeg holder kontakten med menneskerne omkring mig og tager del i deres liv. Min familie og venner er alfa og omega for, at jeg trives, og for at være sikker på, jeg kan blive ved med at finde energien til alle de ting, jeg gerne vil, er den fysiske form meget vigtig for mig at holde ved lige. Jeg er ikke typen, der nogensinde har elsket fitnesscentre, men jeg cykler meget, går nogle gode ture og tager altid trappen. Det holder kroppen i gang, så både mit hoved og min krop forbliver frisk længe endnu.

Jeanne, 63 år

Løber ude i den friske luft

Min hjemby har nogle skønne muligheder for at motionere udenfor, hvilket er min hemmelighed bag at holde mig sund. Som ung mor på arbejdsmarkedet var jeg tidligt nødt til at tilpasse mine aktiviteter, så der var tid til familien og mit hektiske arbejdsliv. Og under de omstændigheder var der intet nemmere end at tage løbesko på og løbe ud ad døren, så snart muligheden bød sig. Som 27-årig løb jeg således mit første maraton. Og siden har jeg gennemført i alt 39 maratonløb over hele verden. Jeg løber i forskellige europæiske byer hvert år med min sportsklub og et par stykker hjemme hvert år. Så for mig er et sundt liv noget, jeg dyr- ker ved at blande sport og kvalitetstid med andre mennesker, der deler mine interesser.

Maritta, 63 år

Start din egen løbeklub, og kom afsted hver gang

Vil lære, så længe jeg lever

Jeg er 62 år og kan sagtens huske, hvor gammel mine forældres generation virkede i den alder. De sad mest i sofaen og så fjernsyn. Det skal ikke være mig! Jeg er slet ikke klar til at gå i stå eller sætte mig tilbage og vente på, at andre sørger for, at der sker noget. Jeg vælger helt bevidst at bruge min tid på ting, der giver mig energi, fysisk og mentalt. For eksempel har jeg lige uddannet mig til kropsterapeut, selvom jeg lige så vel kunne gå på pension nu. Jeg har sat mig for at blive ved med at lære nyt, så længe jeg lever.

Sussi, 62 år

Newsletter background