Kvinde samler salat fra marken
© iStock

Salat er sundere end du tror

Troede du, at salat var en slags grønt vand? Tænk i stedet på C-vitamin, A-vitamin, protein, fibre og antioxidanter. Salat er nemlig meget sundere end sit rygte. Det er en vifte af fabelagtige grønsager fyldt med sunde næringsstoffer. Se, hvilke salater der holder dig rask og sund, indvendig og udvendig.

18. juni 2018 af Rie Bekker

7 salater, der booster din sundhed

Babyspinat – giver smuk hud og stærke knogler og øjne 

Kendetegn: Babyspinat er regulær spinat, hvis blade høstes tidligere. Derfor er bladene mindre og mere møre og delikate end regulære spinatblade. De har samtidig en mild og delikat smag.

Indhold: K- og A-vitamin, protein og flerumættede fedtsyrer.

Effekt: Babyspinat har et højt indhold af især K- og A-vitamin. 25 g af denne lækre salat kan dække dit daglige K-vitaminbehov, og blot 100 g babyspinat bidrager med næsten 50 % af dit daglige behov for A-vitamin.

Begge vitaminer er essentielle for flere af kroppens funktioner. Fx har K-vitamin betydning for blodets evne til at størkne. A-vitamin er vitalt for et sundt syn, for et stærkt immunforsvar og for en sund hud. Begge vitaminer har desuden betydning for knoglesundheden.

Babysalat indeholder lidt mere protein end andre typer salat med omkring 2,3 g pr. 100 g, og den kan derfor mætte en smule mere end andre typiske salater.

100 g babyspinat indeholder også ca. 3 g af den flerumættede fedtsyre alfa-linolensyre, som er vigtig for sundheden. Den omdannes i kroppen til biologisk aktive stoffer, som har positiv inflydelse på bl.a. regulering af blodtryk, nyrernes funktion og immunforsvaret.

Sådan sniger du mere grønt ind i hverdagen

Babyspinat
Bonusinfo

Babyspinat indeholder carotenoiderne lutein og zeaxanthin. Begge beskytter øjnene mod grå stær og aldersrelateret maculadegeneration (AMD), som er den hyppigste årsag til, at folk på vores breddegrader bliver svagtsynede og blinde. Studier tyder på, at de to stoffer muligvis også beskytter mod tarmkræft.

© iStock

Rucolasalat – kan forebygge sygdomme 

Kendetegn: Rucola er en slægtning til broccoli, rosenkål og andre medlemmer af Brassicaceae-familien. Den har en let genkendelig nøddeagtig og lidt bitter smag, som gør den perfekt i mange typer retter, bl.a. salater.

Indhold: En lang række bioaktive komponenter.

Effekt: Bioaktive komponenter er stoffer, der har en effekt på den levende organisme, men vi kan godt leve uden dem. Derfor regnes de ikke for klassiske næringsstoffer. Rucolasalat indeholder en lang række af dem, fx glucosinolater, flavonoider og fenoler.

Ernæringsforskerne er meget interesserede i at granske disse bioaktive komponenter, fordi de mener, at de har en antioxidativ effekt og altså derfor beskytter kroppens celler. Samspillet mellem stofferne kan fx være med til at forebygge åreforkalkning, autoimmune sygdomme og nogle typer kræft. 

Rucolasalat
Bonusinfo

Rucolasalat får sin bitre smag af en bioaktiv komponent, der hedder glucosativin. Det er et af de stoffer i rucola, som menes at kunne beskytte kroppen mod en række sygdomme.

© wichmann+bendtsen

Icebergsalat – styrker tænder, knogler og muskler

Kendetegn: Icebergsalat er en meget saftig salat. Den har en mild smag og en sprød konsistens.

Indhold: C-, E- og K- vitamin samt folat og mineralet kalcium.

Effekt: Selv om den saftige icebergsalat består af hele 95 pct. vand, ligesom de fleste andre salater, giver de sidste 5 pct. plads til en masse essentielle vitaminer og mineraler. Icebergsalat indeholder nemlig både C-, E- og K-vitamin samt B-vitaminet folat, der også kendes som folinsyre og folsyre. Alt sammen er det stoffer, som vi har brug for at indtage i små mængder hver dag for at kunne opretholde en sund og velfungerende krop.

E-vitamin er fx vigtigt for hjernens funktion, og som antioxidant er det desuden med til at bremse skadelige frie radikaler mod at angribe kroppens celler og gøre dem sårbare over for en række sygdomme.

Et mineral som kalcium er vigtigt for en lang række vitale funktioner for at kroppens celler kan fungere, for vores tænder og knogler og vores evne til at bruge musklerne.

Mangler du inspiration til aftensmaden? Her får du et hav af opskrifter med sunde retter, der kan laves på max 30 minutter. Velbekomme.

Icebergsalat
© wichmann+bendtsen

Bull’s blood-salat – leverer vital næring til cellerne

Kendetegn: Bull’s blood-salat er de spæde skud fra bull’s blood-rødbeden. Faktisk indeholder salatbladene flere næringsstoffer end selve rødbeden, og så har de ovenikøbet en dejlig sød og delikat smag.

Indhold: Kalium, folat og betalain-pigmenter.

Effekt: Bull’s blood-salat har især et højt indhold af kalium og folat, som er et B-vitamin. Et par håndfulde af salaten, eller det, der svarer til 100 g, kan dække en femtedel af det behov, vi dagligt har for kalium og folat.

Folat er specielt vigtigt for kvinder, der ønsker at få børn, fordi det er med til at forhindre, at fosteret udvikler rygmarvsbrok, mens det vokser. Folat indgår også i mange andre processer i kroppen, fx nedbrydning og omsætning af proteiner.

Mineralet kalium er nødvendigt for funktionen af alle levende celler i kroppen og vitalt for al nerveaktivitet. Det dannes i planter, og de fleste salater er derfor en god kilde til kalium.

Bull’s blood-salaten indeholder desuden de såkaldte betalain-pigmenter, som skal have æren for den flotte røde farve i bladene. Det er også på grund af betalain-pigmenterne, at rødbeden og dens blade er på top 10-listen over grønsager med antioxidativ effekt. De kan altså være med til at få bugt med de frie radikaler i kroppen, der er skyld i nedbrydning og aldring af vores celler.

Bull’s blood-salat
© iStock

Feldsalat – giver sund hud og energi til hjernen

Kendetegn: Feldsalat har en let krydret smag og en fin bladstruktur, der gør den til et smukt indslag i enhver salatskål eller som dekoration på fade.

Indhold: Vitamin C og B6 samt jern.

Effekt: Feldsalat indeholder som de fleste andre salater en bred variation af vitale næringsstoffer. Især har salaten et højt indhold af C-vitamin, som er vigtigt for en række af kroppens enzymprocesser. C-vitamin stimulerer fx de processer, der danner kollagen, som indgår i kroppens bindevæv. Når kollagen styrkes, får du en sundere og smukkere hud og lettere ved at hele sår. C-vitamin har desuden en antioxidativ – og altså beskyttende – effekt.

Feldsalat er rig på vitamin B6 og jern. B6 har en lang række vigtige funktioner i kroppen, bl.a. er det med til at danne vigtige signalstoffer til hjernen, fx velværestoffer som serotonin og dopamin. Disse signalstoffer har stor indflydelse på vores daglige velbefindende. Mange depressive producerer fx ikke nok serotonin, som er forbundet med lykkefølelsen.

Vitamin B6 er med til at hente vigtig energi ud af kroppens energilagre og sende den videre til hjerne og muskler, fx under træning, mellem måltider og ved faste.

Jernet i feldsalaten er bl.a. yderst vigtigt for kroppens evne til at transportere ilt rundt til vores celler.

Feldsalat
Bonusinfo

C-vitamin og jern er et rigtig godt makkerpar, da C-vitamin øger kroppens optagelse af den type jern, der er i frugt og grønt, op til 4 gange.

© wichmann+bendtsen

Romainesalat – beskytter cellerne mod angreb

Kendetegn: Romainesalat har en delikat, sprød og let sødlig smag. Dens bladstruktur sørger for, at den ikke smatter så let. Den kan nemt skæres i fine tværgående skiver og håndterer varme bedre end de fleste andre salater. Strukturen gør den også velegnet som tilbehør og pynt i fx sandwichen. Og så er den især kendt som hovedingrediensen i den klassiske cæsarsalat.

Indhold: Mikromineralet mangan og klorofyl.

Effekt: Mangan er et mikromineral, som vi har brug for i meget små mængder, på trods af at det faktisk er vigtigt for, at vores krop fungerer optimalt. Mangan indgår i en lang række enzymprocesser, der sørger for, at vores krop fungerer. Det kan desuden uskadeliggøre frie radikaler, inden de når at skade cellerne.

Grønt klorofylpigment findes også i romainesalat. Klorofyl er det farvestof, der udgør det grønne i alle planter. Jo mere grøn farven er, jo mere klorofyl indeholder planten. Ud over at være leveringsdygtig i farve menes klorofylpigmenter også at have en forebyggende effekt på tarm- og leverkræftceller og beskytter formentlig også mod mange andre kroniske sygdomme. 

Få mere overskud i hverdagen med en madplan. Find et hav af sunde og nemme madplaner her.

Romainesalat
© iStock

Hovedsalat – hjælper dig med at optage næring 

Kendetegn: Hovedsalat har fine, runde, bløde blade og en meget mild smag, der gør den til det sikre valg i en lang række salater, fx til børn.

Indhold: Vitamin B1, B2 og B3 samt mineralet natrium.

Effekt: Indholdet af de tre B-vitaminer, som også hedder thiamin (B1), riboflavin (B2) og niacin (B3), betyder, at et par håndfulde – eller 100 g – hovedsalat bidrager med godt 10 % af vores daglige behov for vitaminerne. De er vigtige for en lang række funktioner i kroppen. Thiamin gavner vores nerve- og muligvis muskelfunktion og har stor betydning for omsætningen af kulhydrater og proteiner. Riboflavin indgår i en lang række enzymprocesser, som får vores krop til at fungere, mens Niacin især er med til at nedbryde og omsætte protein, fedt og kulhydrat, så vi bedre kan optage den næring fra vores mad, som vi har brug for.

100 g hovedsalat indeholder desuden 8 % af vores daglige behov for natrium. Selv om natrium er den ene bestanddel af salt, som vi jo helst ikke skal have for meget af, er det samtidig i små mængder et vigtigt mineral, som vi ikke kan undvære. Natrium er fx nødvendigt for at opnå en god balance mellem syre og base i kroppen, for blodets volumen, for nervernes funktion og en lang række processer, der styrer nedbrydning og optagelse af kulhydrat og protein i kroppen.

Vi har et dagligt minimumsbehov på ca. 575 mg natrium. Det svarer til 1,5 g bordsalt. Så du kan spise meget salat inden for din dagsration af natrium. 

Hovedsalat
© iStock

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler