et skiveskåret æg på tallerken

Dét vidste du ikke om proteiner

I FORM gør nu op med usikkerheden på proteiner. Få be- eller afkræftet seks myter om dit protein-indtag.

1. september 2016 af Martin kreutzer

6 myter om protein

Myte 1: Man kan ikke få protein nok gennem almindelig mad

FALSK!

Selv på en slankekur, hvor du har gavn af en masse proteiner og samlet set går efter at spise små portioner, er det forholdsvis nemt at nå op på den anbefalede mængde proteiner. Det kræver bare, at du favoriserer de magre proteinbomber som skaldyr, mager fisk, skyr, kylling og kalkun.

Myte 2: Det er vigtigt at få proteiner umiddelbart efter træning

FALSK!

Nye undersøgelser viser, at effekten er lige så stor, når du spiser proteiner enten før eller under træningen. Proteiner i forbindelse med træning gavner dog kun, hvis du træner hårdt, fx benhårde intervaller eller tung styrketræning.

Myte 3: Der er en grænse for, hvor meget protein man kan optage på én gang

Delvist sandt

Der er enkelte undersøgelser, som har vist, at det kan være svært at optage mere end 30-40 gram protein på én gang. Det betyder dog blot, at måltidets øvrige proteiner vil stå i kø og blive optaget over tid.

Se hvor du får flest proteiner her

Myte 4: Protein ødelægger nyrerne 

FALSK!

Kun hos folk, der spiser rigtig meget protein, kan nyrerne blive overbelastede, og selv der vil det kun skade mennesker, der i forvejen har problemer med nyrerne. Inden for de mængder, som vi anbefaler her i artiklen, er der ingen negative konsekvenser.

Myte 5: For meget protein kan gøre dig fed 

SANDT!

Der er lige så meget energi i protein som i sukker. Så fylder du dig med for
meget protein, får du let alt for mange kalorier indenbords. Straffen er drilske deller.

Myte 6: Proteinpulver er et godt alternativ til de naturligt proteinrige madvarer

MEST FALSK

Det er med proteinpulver som med energidrikke: De giver dig kun kalorierne, men ikke alle de andre gode stoffer, som følger med de sunde råvarer. Du vil altid være bedre stillet ved at spise sunde proteinrige madvarer som æg, fisk, skyr og bælgfrugter og nøjes med proteinpulver i de situationer, hvor ”rigtig” mad simpelthen ikke er en mulighed.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: