Bananer giver dig energi.

Bananer giver dig energi

Banan indeholder stivelse, der spaltes til sukker. Sukker er et kulhydrat, der hurtigt når blodet og giver dig brændstof. Her er en moden banan genial, fordi den belaster fordøjelsessystemet meget lidt.

20. marts 2015 af Martin Kreutzer

Sådan får du mest ud af banan

Spis bananen 15-20 minutter før træning. Tyg hver bid godt og grundigt, og skyl den ned med en tår vand. Det fremmer optagelsen og minimerer risikoen for, at rester af bananen driller maven under træning.

Andre kilder til kulhydrat

En skive lyst brød, en energibar eller et glas æblemost er gode alternativer til bananen.

Hvilken slags træning gavner det?

Er energien lav, inden du skal styrketræne eller løbe en lang tur, er bananen et godt valg.

Få I FORMs opskrift på sunde bananpandekager her


Lige før træning med høj intensitet, fx intervaltræning, oplever nogle dog, at maven bliver sart. Gælder det dig, er det en god idé at holde igen med banan.

Din timing

Før træning.

VIDEO: Sådan laver du sunde lækre bananpandekager på 5 minutter

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler