Bananer giver dig energi

Mangler du energi til din træning? Så er banan et godt valg. Banan indeholder stivelse, der spaltes til sukker og naturligt frugtsukker. Sukker er et kulhydrat, der hurtigt når blodet og giver dig brændstof. Samtidig belaster banan fordøjelsessystemet meget lidt.

Bananer giver dig energi.

© iStock

Sådan får du mest ud af banan

Spis bananen 15-20 minutter før træning. Tyg hver bid godt og grundigt, og skyl den ned med en tår vand. Det fremmer optagelsen og minimerer risikoen for, at rester af bananen driller maven under træning.

Andre kilder til kulhydrat

En skive lyst brød, en energibar eller et glas æblemost er gode alternativer til bananen.

LÆS OGSÅ: Sunde opskrifter med banan

Hvilken slags træning gavner det?

Er energien lav, inden du skal styrketræne eller løbe en lang tur, er bananen et godt valg.

Få I FORMs opskrift på sunde bananpandekager her

Lige før træning med høj intensitet, fx intervaltræning, oplever nogle dog, at maven bliver sart. Gælder det dig, er det en god idé at holde igen med banan.

Din timing

Før træning.

VIDEO: Sådan laver du sunde lækre bananpandekager på 5 minutter

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background