Rødbede giver dig mere ilt at løbe på.

Rødbede giver ilt til musklerne

Rødbeder indeholder nitrat, som kroppen omdanner til nitrit. Stoffet påvirker blodårernes yderste forgreninger, så der strømmer mere ilt til musklerne. Resultatet er en bedre iltudnyttelse, der øger præstationsevnen under krævende konditionstræning.

20. marts 2015 af Martin Kreutzer

Sådan får du mest ud af rødbede

For at få bedst virkning skal du have i omegnen af 500 ml rødbedesaft, der indtages 1-3 timer før din træning. Du kan alternativt købe særlige shots, hvor man har opkoncentreret stofferne, så 70 ml dækker hele behovet.

Vigtigt er i den forbindelse, at du undlader at børste tænder senest en time efter rødbedeindtaget. Er din mundhule renset for bakterier, kan kroppen ikke omdanne rødbedens nitrat til det aktive nitrit.

Andre kilder til nitrat

Spinat og andre mørke bladgrønsager rummer også en del. Mængden svinger dog, og det kan være vanskeligt at komme op på den præstationsfremmende mængde.

Hvilken træning gavner det

Især træningsformer, hvor du ligger på grænsen af din iltoptagelse. Fx under benhårde intervaller eller når du løber 5- og 10 km-løb.

Din timing

1-3 timer før træning.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: