Kaffe kvikker op og gør dig mere udholdende.

Kaffe gør dig mere udholdende

Kaffe indeholder koffein og har en opkvikkende effekt, som mange af os tyr til, når vi skal klare tankerne. Samme opkvikkende effekt har kaffe på kroppen, når du skal bruge energi til at træne.

20. marts 2015 af Martin Kreutzer

Sådan får du mest ud af kaffe

Hvis du drikker to-tre kopper halvstærk kaffe, umiddelbart inden du skal træne eller deltage i en konkurrence, gør koffeinen dig mere udholdende. Mere præcist bliver du mere udholdende og bedre til at presse dig selv i størrelsesordenen 1-1,5 procent, viser undersøgelser. Det lyder måske ikke af så meget, men er nok til at rykke din ydeevne en tand.

Drikker du meget kaffe, er det godt at holde pause, i ugen op til du har brug for effekten. Det gælder dog ikke, hvis du "kun" har brug for koffeinen til at klare tankerne.

LÆS OGSÅ: Alt du bør vide om koffein 

Andre kilder til koffein

Coca-Cola og energidrikke som Red Bull indeholder koffein, men du skal drikke ¾-1 liter (op til fire dåser) for at få samme udbytte som fra tre kopper kaffe.

Hvilken slags træning gavner det?

Lange løb som halvmaraton og maraton kræver mange næsten lige så hårde træningsture, og på alle distancerne kan du få en hjælpende hånd fra kaffens koffein.

Arbejder du intenst på at forbedre din kondition til fx Spinning, eller styrketræner du, forærer en skarp espresso dig også ny energi til træningen.

Din timing

Før træning.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: