Kaffe gør dig mere udholdende

Kaffe indeholder koffein og har en opkvikkende effekt, som mange af os tyr til, når vi skal klare tankerne. Samme opkvikkende effekt har kaffe på kroppen, når du skal bruge energi til at træne.

Kaffe kvikker op og gør dig mere udholdende.

Sådan får du mest ud af kaffe

Hvis du drikker to-tre kopper halvstærk kaffe, umiddelbart inden du skal træne eller deltage i en konkurrence, gør koffeinen dig mere udholdende. Mere præcist bliver du mere udholdende og bedre til at presse dig selv i størrelsesordenen 1-1,5 procent, viser undersøgelser. Det lyder måske ikke af så meget, men er nok til at rykke din ydeevne en tand.

Drikker du meget kaffe, er det godt at holde pause, i ugen op til du har brug for effekten. Det gælder dog ikke, hvis du "kun" har brug for koffeinen til at klare tankerne.

LÆS OGSÅ: Alt du bør vide om koffein

Andre kilder til koffein

Coca-Cola og energidrikke som Red Bull indeholder koffein, men du skal drikke ¾-1 liter (op til fire dåser) for at få samme udbytte som fra tre kopper kaffe.

Hvilken slags træning gavner det?

Lange løb som halvmaraton og maraton kræver mange næsten lige så hårde træningsture, og på alle distancerne kan du få en hjælpende hånd fra kaffens koffein.

Arbejder du intenst på at forbedre din kondition til fx Spinning, eller styrketræner du, forærer en skarp espresso dig også ny energi til træningen.

Din timing

Før træning.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background