Makrel lindrer ømme ben

Makrel indeholder omega-3-fedtsyrer, som kan dulme ømhed i kroppen efter træning. Skruer du op for fiskeolierne, giver du dit immunforsvar en hjælpende hånd, og det kan både resultere i mindre muskelømhed og forhindre en overbelastningsskade.

Makrel lindrer ømme ben.

© iStock

Sådan får du mest ud af Makrel

I op til tre døgn efter en halv times hård træning kan man spore en øget grad af inflammation, viser undersøgelser. Derfor er det vigtigt, at du efter hård træning spiser godt med omega-3-fedtsyrer: 50-75 gram fed fisk om dagen efter træningspasset er lige i skabet.

Andre kilder til omega-3

Alle fede fisk, fx sild, ørred, laks, ål og hellefisk, indeholder godt med omega-3. Fiskepålæg og fisk fra dåse tæller også med.

Hvilken slags træning gavner det?

Træningsformer, der er hårde ved dine led og sener, kan især skabe inflammation. Det er fx tung styrketræning og løbetræning, mens fx svømning og cykling er ovre i den mere skånsomme afdeling.

Din timing

Efter træning.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background