Makrel lindrer ømme ben.

Makrel lindrer ømme ben

Makrel indeholder omega-3-fedtsyrer, som kan dulme ømhed i kroppen efter træning. Skruer du op for fiskeolierne, giver du dit immunforsvar en hjælpende hånd, og det kan både resultere i mindre muskelømhed og forhindre en overbelastningsskade.

20. marts 2015 af Martin Kreutzer

Sådan får du mest ud af Makrel

I op til tre døgn efter en halv times hård træning kan man spore en øget grad af inflammation, viser undersøgelser. Derfor er det vigtigt, at du efter hård træning spiser godt med omega-3-fedtsyrer: 50-75 gram fed fisk om dagen efter træningspasset er lige i skabet.

Andre kilder til omega-3

Alle fede fisk, fx sild, ørred, laks, ål og hellefisk, indeholder godt med omega-3. Fiskepålæg og fisk fra dåse tæller også med.

Hvilken slags træning gavner det?

Træningsformer, der er hårde ved dine led og sener, kan især skabe inflammation. Det er fx tung styrketræning og løbetræning, mens fx svømning og cykling er ovre i den mere skånsomme afdeling.

Din timing

Efter træning.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: