Makrel lindrer ømme ben

Makrel indeholder omega-3-fedtsyrer, som kan dulme ømhed i kroppen efter træning. Skruer du op for fiskeolierne, giver du dit immunforsvar en hjælpende hånd, og det kan både resultere i mindre muskelømhed og forhindre en overbelastningsskade.

Makrel lindrer ømme ben.

© iStock

Sådan får du mest ud af Makrel

I op til tre døgn efter en halv times hård træning kan man spore en øget grad af inflammation, viser undersøgelser. Derfor er det vigtigt, at du efter hård træning spiser godt med omega-3-fedtsyrer: 50-75 gram fed fisk om dagen efter træningspasset er lige i skabet.

Andre kilder til omega-3

Alle fede fisk, fx sild, ørred, laks, ål og hellefisk, indeholder godt med omega-3. Fiskepålæg og fisk fra dåse tæller også med.

Hvilken slags træning gavner det?

Træningsformer, der er hårde ved dine led og sener, kan især skabe inflammation. Det er fx tung styrketræning og løbetræning, mens fx svømning og cykling er ovre i den mere skånsomme afdeling.

Din timing

Efter træning.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background