4 balanceøvelser, du vil takke dig selv for

Vil du også gerne kunne stå på et ben og tage strømper på som 70-årig? Med disse fire øvelser som en del af din hverdag, kommer du tættere på netop det mål.

Kvinde laver et-bens strakt dødsløft

ØVELSER TIL DIG — der gerne vil sænke din risiko for faldulykker.

© wichmann+bendtsen

Disse fire balance øvelser er perfekt til dig, der gerne vil sænke din risiko for faldulykker, kunne stå på et ben og tage strømper på, eller nemt kunne sidde på hug og binde dine sko - hele livet.

Vi guider dig til en bedre balance, trin for trin!

TOE SQUAT


  • Stå med rank, oprejst overkrop. Stræk armene frem eller op over hovedet.

  • Spænd op i kroppen, kom op på tæer og fodballer, og find balancen. Er det for svært, så støt i korte perioder på hele foden.

  • Bøj benene, og gå så dybt ned som muligt uden at sætte hælene i gulvet.

  • Stræk benene langsomt tilbage til udgangsstillingen. Bliv oppe på tæerne, og gentag øvelsen.

Kvinde laver toe squat, øvelse
© wichmann+bendtsen

DIAGONALLØFT I PLANKE


  • Start i høj planke på hænder og tæer – eller på alle fire.

  • Hold kroppen stabil, mens højre arm og venstre ben løftes op til vandret på linje med kroppen. Sænk arm og ben kontrolleret igen.

  • Gentag til modsatte side ved at løfte venstre arm og højre ben. Sænk arm og ben.

  • Fortsæt skiftevis

Kvinde laver diagonalløft i planke, øvelse
© wichmann+bendtsen

ET-BENS STRAKT DØDLØFT


  • Stå med rank krop med venstre ben forrest – vægten er på venstre fod, højre fod støtter kun på fodballen.

  • Spænd bagsiden, og vip højre ben bag og op, så din overkrop vipper frem, og kroppen danner et T.

  • Ret langsomt kroppen op igen. Lav en række gentagelser med samme ben, og gentag så med modsatte ben.

TIP! Det hjælper på balancen, hvis du stirrer på et bestemt punkt.

Kvinde laver et-bens strakt dødløft, øvelse
© wichmann+bendtsen

KROPSRULNING


  • Lig udstrakt på ryggen.

  • Spænd ben, hofter og mave, og løft arme og ben.

  • Rul om på maven, mens du spænder bagdel og ryg, så overkrop og ben er løftede.

  • Rul 1-2 omgange i samme retning – eller flere, hvis du har plads. Rul retur den modsatte vej.

Kvinde laver kropsrulning, øvelse
© wichmann+bendtsen
Newsletter background