Kan motion og mindfulnes hjælpe på stress?

Du har sikkert hørt, at motion burde udskrives på recept, når folk døjer med psyken. Vi har spurgt en stressforsker, om det passer, at stress kan afhjælpes med fysisk aktivitet.

Kvinde i løbetøj.

STRESS Dyrk motion, lyder rådet ofte, hvis du lider af stress.

© iStock

Er du stresset eller deprimeret? Så skal du ud at røre dig. Det råd hører vi tit.

Omvendt er der også dem, der mener, at træning kan gøre mere skade end gavn hos stressramte. Ifølge Tanja Kirkegaard, der er ekspert i stress, peger al forskning på, at førstnævnte påstand er rigtig:

Motion har rent faktisk en positiv effekt på stress.

Motion udløser endorfiner

Grunden til, at motion virker, er bl.a., at kroppen udskiller endorfiner og andre lykkegivende hormoner, som virker dæmpende på stresssymptomer.

Hos personer, der er ramt af stress, kan man bl.a. se skader i hjernens hukommelsescenter, og her har motion den positive effekt, at der dannes friske blodårer i vævet.

Din hukommelse og din evne til at løse problemer forbedres, når du fx løber eller går en tur i raskt tempo.

Mindfulness gør en forskel

En del forskning peger også på, at behandlingsformer som mindfulness og meditation ikke bare lindrer, men også har evnen til at fjerne stressen helt fra kroppen.

Her arbejder du med dit parasympatiske nervesystem, som beroliger og genopbygger kroppen. Du træner bl.a. at være til stede i nuet og mærke efter, hvad forskellige situationer gør ved dig.

Du øger din selvbevidsthed i stedet for at flygte eller lukke ned, og det er rigtigt gode redskaber mod stress.

Du skal stadig finde problemets kerne

Præcis hvor meget motion eller mindfulness der skal til for at dæmme op for stress, er der ikke endegyldige beviser for.

Og selv hvis du rører dig og mediterer dagligt, er der ingen garanti for, at stress forsvinder.

At få bugt med stress kan være en årelang proces, og det er også vigtigt, du finder ud af, hvordan stressen er opstået, og hvordan du tackler det, så det ikke sker igen.

3 GODE RÅD, NÅR DU MOTIONERER UNDER STRESS

Motionér med måde

Hvis du ikke var løber, før du blev stresset, skal du ikke tage ud at løbe hver dag under din sygdom. Prøv at ramme det motionsniveau, du er vant til. En god gåtur i raskt tempo kan også gøre en forskel.

Husk at restituere

Det er altid en god idé at give kroppen en dags pause, efter at du har trænet – især hvis du døjer med stress, hvor du måske har sværere ved at mærke din egen krop, og hvornår det er tid til at sige stop.

Supplér din træning

Kombinér gerne fysisk aktivitet med rolige vejrtrækningsøvelser, mindfulness og meditation, så du ikke kun træner kroppen, men også sindet.

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 12/2022

Newsletter background