Har du haft flere opgaver på dit skrivebord, end der er timer til på en arbejdsuge? Så har du måske også haft følelsen af stress, der kommer snigende.
Men store arbejdsmængder er ikke den eneste årsag til, at vi går ned med stress på jobbet, fortæller stressforsker Tanja Kirkegaard.
I vores moderne arbejdsliv er det næsten mere reglen end undtagelsen at have mange opgaver og mange bolde i luften.
Også flere, end vi har tid til.
For nogle mennesker er det helt fint. De når det, de når, og går hjem og holder fri med god samvittighed.
For andre af os ligger de uløste opgaver og rumsterer i baghovedet på vej hjem fra arbejde, når vi laver aftensmad og putter børnene.
Hvorvidt en kæmpe arbejdsbyrde bliver til stress, handler altså til dels om din egen indstilling og troen på, at det hele nok skal gå.
Kig på kulturen på dit job
MEN – og det er et stort men – stress handler også om rammerne på din arbejdsplads.
Det kan fx være helt okay med mange opgaver, så længe du ved, at du har mulighed for at handle på et stort arbejdspres.
Er der en kultur på din arbejdsplads, hvor det er okay at give noget fra sig eller udsætte opgaver? Er det socialt accepteret at råbe op, hvis du har for meget på din tallerken?
Hvis ja, så bliver en kæmpe arbejdsbyrde ikke nødvendigvis til stress.
Sidder du derimod helt alene med ansvaret og en chef, der bliver sur eller skuffet, hvis du ikke når det hele til tiden, er der grobund for stress.
Artiklen blev bragt i I FORM nr. 12/2022