Er det mængden af opgaver, der giver stress på jobbet?

Kæmper du konstant en kamp for at nå alle dine arbejdsopgaver i løbet af dagen? Så er du måske nervøs for at blive ramt af stress på et tidspunkt. Men er for mange opgaver egentlig årsagen til, at vi får stress? Vi har spurgt en stressforsker.

Stresset kvinde ved skrivebord med masser af bunker af papirer foran sig.

ARBEJDSPRES - Kæmpe opgavebunker kan udvikle sig til stress, men der er også andre årsager.

© iStock

Har du haft flere opgaver på dit skrivebord, end der er timer til på en arbejdsuge? Så har du måske også haft følelsen af stress, der kommer snigende.

Men store arbejdsmængder er ikke den eneste årsag til, at vi går ned med stress på jobbet, fortæller stressforsker Tanja Kirkegaard.

I vores moderne arbejdsliv er det næsten mere reglen end undtagelsen at have mange opgaver og mange bolde i luften.

Også flere, end vi har tid til.

For nogle mennesker er det helt fint. De når det, de når, og går hjem og holder fri med god samvittighed.

For andre af os ligger de uløste opgaver og rumsterer i baghovedet på vej hjem fra arbejde, når vi laver aftensmad og putter børnene.

Hvorvidt en kæmpe arbejdsbyrde bliver til stress, handler altså til dels om din egen indstilling og troen på, at det hele nok skal gå.

Kig på kulturen på dit job

MEN – og det er et stort men – stress handler også om rammerne på din arbejdsplads.

Det kan fx være helt okay med mange opgaver, så længe du ved, at du har mulighed for at handle på et stort arbejdspres.

Er der en kultur på din arbejdsplads, hvor det er okay at give noget fra sig eller udsætte opgaver? Er det socialt accepteret at råbe op, hvis du har for meget på din tallerken?

Hvis ja, så bliver en kæmpe arbejdsbyrde ikke nødvendigvis til stress.

Sidder du derimod helt alene med ansvaret og en chef, der bliver sur eller skuffet, hvis du ikke når det hele til tiden, er der grobund for stress.

GODE RÅD TIL AT HÅNDTERE ARBEJDSPRES

Det er fint med flere bolde i luften, så længe du også har mulighed for lægge nogle fra dig.

Hold hjernepauser

Selvom du har rygende travlt, er det vigtigt med restitution til hjernen, hvor du tænker på andet end arbejde. Ligesom kroppen ikke kan lave det samme 16 timer i døgnet, kan din hjerne heller ikke.

Snak med andre

Drukner du i opgaver, bør du snakke med din chef og evt. dine kolleger. Det er vigtigt, at du ikke føler, du sidder helt alene med alt ansvaret og skammer dig over ikke at kunne nå det hele. Måske er det mængden, den er gal med, og ikke dig.

Håndtér det tidligt

Hvis du en måned i træk har tænkt: “Jeg skal bare lige over næste uge, så bliver det bedre”, uden at der sker reelle ændringer, er det måske tegn på, at du har for mange opgaver. Tag hånd om problemet, før du får tunnelsyn og ikke kan tænke på andet end arbejdet.

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 12/2022

Newsletter background