Et bad gør dig dejlig træt

Et varmt bad inden sengetid er et godt gammelt råd mod søvnproblemer, og det holder faktisk.

  • I hvert fald hvis du tager badet på det rigtige tidspunkt. Dvs. en-to timer før sengetid. Fidusen med badet er nemlig, at det skal efterligne det naturlige fald i kropstemperatur, der forekommer, når vi lægger os til at sove, og som forskerne mener, er det signal, der får kroppen til at gå i “søvn-mode”.

Få løsningen på 10 typiske søvnproblemer her.

Det varme bad får kropstemperaturen til at stige i en periode, hvorefter den falder igen, og dermed tror kroppen, at det er sovetid.

Det er imidlertid vigtigt, at kroppen får tid til at køle ned, så temperaturfaldet indtræder, inden du rammer dynerne, for ellers ligger du med en forhøjet kropstemperatur, der forhindrer dig i at falde i søvn.

Det er derfor også vigtigt, at du ikke bader i gloende hedt vand, så kropstemperaturen når at falde.

    Bliv sund og stærk med I FORM!

    I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

    På vores site og app får du bl.a.:

    • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
    • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
    • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
    • Mail med ny sund madplan – hver uge

    Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

    Newsletter background