Dyrk motion - på det rigtige tidspunkt

Forskning fra bl.a. Stanford University School of Medicine i USA har vist, at folk, der regelmæssigt dyrker motion, falder hurtigere i søvn.

Andre undersøgelser viser, at folk, der lider af søvnløshed, lever et mere stillesiddende liv. En teori om hvorfor går på, at motion hjælper kroppen med at styre det indre ur, mens en anden teori peger på, at motion ændrer på plasmasammensætningen i de signalstoffer, der kaldes cytokiner. Denne ændring kan, siger forskerne, fremme søvnprocessen, selv når motion sker mange timer før sovetid.

Motion har lidt samme effekt som et varmt bad. Har du motioneret heftigt, kan kropstemperaturen dog være to-fire timer om at falde på plads. Nogle forskere mener, at så længe motionen ikke får din puls op over 70 pct. af sit maksimum, er det i orden at dyrke motion tæt på sengetid. Prøv dig frem på din egen krop.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background