Dyrk motion - på det rigtige tidspunkt

Forskning fra bl.a. Stanford University School of Medicine i USA har vist, at folk, der regelmæssigt dyrker motion, falder hurtigere i søvn.

Andre undersøgelser viser, at folk, der lider af søvnløshed, lever et mere stillesiddende liv. En teori om hvorfor går på, at motion hjælper kroppen med at styre det indre ur, mens en anden teori peger på, at motion ændrer på plasmasammensætningen i de signalstoffer, der kaldes cytokiner. Denne ændring kan, siger forskerne, fremme søvnprocessen, selv når motion sker mange timer før sovetid.

Motion har lidt samme effekt som et varmt bad. Har du motioneret heftigt, kan kropstemperaturen dog være to-fire timer om at falde på plads. Nogle forskere mener, at så længe motionen ikke får din puls op over 70 pct. af sit maksimum, er det i orden at dyrke motion tæt på sengetid. Prøv dig frem på din egen krop.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background