Forkæl dine tarmbakterier og få en glad mave

Dine tarme huser en masse små bakterier. De påvirker alt fra dine hormoner til din vægt og dit immunforsvar. Nogle gange arbejder bakterierne for dig – andre gange imod dig. En af verdens førende tarmbakterieforskere svarer på, hvordan du får de små kræ over på din side.

Kvinde holder sig på maven

VIL DU HAVE EN MAVE I BALANCE? Mindre stress og den rigtige kost har enorm indflydelse på din maves velvære

© iStock

Vi giver ordet til tarmbakterieforskeren, som øser ud af sine allerbedste tips til en glad mave og en sund fordøjelse.

Hver gang du får en antibiotikakur ...

… ryger der nogle af de gavnlige tarmbakteriearter. Så når din læge siger, at du må vente på, at sygdommen går over af sig selv, fordi den skyldes en virus, skal du på ingen måde ærgre dig. Mens du væbner dig med tålmodighed (og Netflix), kan du i stedet glæde dig over, at du undgår at lave massemord i din tarm.

Du kan teste, hvordan det står til ...

… på en meget lavpraktisk måde. Nemlig ved at holde øje med det, der ender i toilettet. Du skal gerne lave stort dagligt, og afføringen skal ikke stinke, men have en aroma, som er til at holde ud. Der findes kommercielle tilbud på nettet, som tilbyder at teste bakteriesammensætningen i din tarm, men det er en meget overfladisk analyse, de laver, så dem kan du ikke bruge til så meget.

Lugter din afføring af kloak ...

… er det et tegn på, at du får for meget fedt og kød fra firbenede dyr. Disse madvarer danner nemlig svovlbrinte i tarmen, og det er netop det, der skaber den rådne lugt. Du vil derfor ikke kun gavne din krop, men også dine efterfølgere på toilettet ved at spise mere grønt. Det grønne vil sætte sit præg på din tarmluft og give en afføring, der dufter af en skovbund på en forårsdag frem for et tilstoppet afløb.

Det bedste, du kan gøre ...

… er at spise mad, der tager udgangspunkt i de officielle kostråd. Rådene sikrer dig nemlig en sund og alsidig kost. Inden for de rammer kan du så finde din egen vej. Dyr har et instinkt, som gør, at de ikke spiser noget, der er skadeligt for dem. Det har vi mennesker desværre ikke. Men hvis du begynder at lægge mærke til din krops signaler, når du har spist, kan du få et hint om, hvordan maden påvirker dig og dine tarme.

Gør en stor forskel for bakterierne ...

… på bare 48 timer! Opskriften er at gå fra at spise meget kød og animalske fedtstoffer til primært at spise grøntsager. Med mere grønt på menuen begynder du nemlig at fodre gavnlige bakterier, så der bliver endnu flere af dem, mens de, der har en forkærlighed for kød, bliver fortrængt. Det er godt, for de kødelskende bakterier laver stoffer, der går over i blodet og bidrager til at forårsage åreforkalkning og nogle former for tarmkræft.

Prøv I FORMs tarmkur og få tarme i topform

Har du ofte ballonmave ...

… kan det måske være et forsøg værd at prøve at skrue ned for gluten. I hvert fald viser et studie, der har sammenlignet en glutenfattig kost med en glutenrig, at deltagerne, som fik meget lidt gluten, kunne rapportere om mindre luft i maven og mindre oppustethed. De følte sig også generelt bedre tilpas og tabte sig lidt.

LÆS OGSÅ: Slip af med oppustet mave

Benyt din blender ...

… så tit du overhovedet kan. Når du findeler grøntsager i blenderen, gør du nemlig de hundredvis af gavnlige stoffer, som grøntsager indeholder, meget lettere tilgængelige for dine egne enzymer og især tarmbakteriernes enzymer. Og det er netop enzymerne, der sørger for at få stofferne nedbrudt på en måde, så de kan transporteres gennem tarmvæggen og over i blodet på dig, i stedet for at de bare ryger ud med afføringen.

Langvarig stress går i maven ...

… for kronisk stress ændrer og forstyrrer balancen mellem de bakterier, svampe og virus, som huserer i din mave. Så selvom den mad, du spiser, har rigtigt stor betydning, er det vigtigt at huske, at der er en masse andet, som også ser ud til at påvirke din indre fabrik. I fremtiden vil der formentlig komme forskning, som kan vise, om meditation og andre former for mindfulness måske kan give en positiv ændring i tarmsamfundet.

Se her, hvilke stress-symptomer, du skal holde øje med

Artiklen er bragt i I FORM nr. 14/2019