Kvinde peger på sit underliv

Et sundt underliv passer sig selv og skal egentlig slet ikke mærkes.

© iStock

Dit forunderlige underliv

Hvad har vi egentlig dernede, og hvordan behandler vi det ordentligt? Her klæder vi dig af og viser, hvordan du holder dit underliv sundt og raskt gennem hele livet.

22. januar 2018 af Maria Albøg Jespersen

10 tips til et sundere underliv

Har dit underliv hidtil fungeret uden bøvl, hører du til de heldige. Langt de fleste af os vil nemlig blive ramt af ét eller flere underlivsproblemer gennem livet, og især efter at vi har passeret overgangsalderen. Heldigvis er der flere ting, du selv kan stille op. Herunder viser vi dig, hvordan du forebygger bakterielle ubalancer, og hvordan du håndterer de mest hyppige underlivsproblemer. 

1. Drop trusseindlæg

Medmindre du lider af inkontinens, bør du holde dig fra trusseindlæg. Den imprægnerede overflade på produktet kan nemlig både give kløe, svie og irritation. Kan du ikke undvære trusseindlæg, så vælg de økologiske varianter, der er blidere mod hud og slimhinder end de almindelige.

2. Lad håret stå

Nogle mener, det er decideret uhygiejnisk at være behåret forneden, men det er faktisk ikke helt rigtigt. Barberer du kønsbehåringen væk, bliver dit underliv tværtimod mere modtageligt over for bakterier, og samtidig risikerer du, at dine indre kønslæber kommer til at stikke ud.

Barberskraber

Insisterer du på at være glat forneden, så sørg for, at skraberen er ren og tilpas skarp, så du minimerer risikoen for svie, kløe og skægpest.  

© iStock

3. Hold igen med sæben

Selvfølgelig er det vigtigt, at du har en god hygiejne, men faktisk er skeden så smart indrettet, at den renser sig selv. Overdreven hygiejne med sæbe i det følsomme område gør tværtimod slimhinderne følsomme og kan medføre kløe. Hvis du vil bruge sæbe, så vælg en med en lav pH-værdi.

4 spørgsmål og svar om sæbe forneden

1. Skal jeg vaske mig i skridtet?

Det er en god idé at vaske sig i understellet en gang om dagen med vand. Det fjerner eventuelle rester af tis og afføring. Du skal ikke bruge sæbe.

2. Hvorfor må jeg ikke bruge sæbe?

Almindelige sæber har en pH-værdi, der er højere end skedens sure pH-værdi på ca. 4. Sæbe kan ændre pH-værdien og dermed den naturlige bakterieflora. Det kan føre til fx irritation, svamp og skedekatar.

3. Hvad gør jeg, hvis vand ikke vasker lugten væk?

Har du udflåd, der lugter grimt, har du højst sandsynligt fået en bakterie- eller svampeinfektion. Det hjælper sæbe ikke på, tværtimod. Bliv tjekket hos din læge, som kan sætte den rette behandling i gang.

4. Hvad nu, hvis jeg bare ikke kan undvære sæbe?

Køb en intimsæbe. Den har en lav pH-værdi og indeholder typisk ikke parfume, men derimod mælkesyrebakterier, der er med til at opretholde skedens naturlige, sure miljø. Intimsæbe kan sagtens bruges over hele kroppen.

LÆS OGSÅ: Sådan forebygger du blærebetændelse 

Pink sæbe
Intimsæbe © iStock

4. Husk gummiet

Et aktivt sexliv er ikke bare godt for humøret og parforholdet. Det stimulerer også dine slimhinder og holder underlivet stærkt og sundt. Men skifter du ofte sexpartner, så beskyt dig mod bakteriesygdomme som klamydia og gonorré ved at bruge kondom.

5. Spar på sukkeret

Når du fylder dig med lakridskonfekt og hindbærsnitter, stiger dit blodsukker, og samtidig øges koncentrationen af sukker i slimhinden i din skede. Det er guf for bakterier og skedesvampe, der vil formere sig og kvittere med irritation, rødme og kløe sydpå.

6. Følg instruksen

Du kan roligt bruge bind og tamponer, men husk at skifte dem, som producenterne foreskriver. Har du et sart underliv, kan du med fordel bruge menstruationskoppen, der ikke generer slimhinderne i lige så høj grad.

Pink menstruationskop
Menstruationskop

Menstruationskoppen kan modsat bind og tamponer tømmes og genbruges.

© iStock

7. Undgå kulde

Pak dig godt ind i de kolde vintermåneder, når du opholder dig udendørs. Du kan fx gå med uldundertøj, så din blære ikke får kulde. Undgå også at sidde på kolde underlag.

8. Træn din bækkenbund

Prioritér din bækkenbundstræning på lige fod med al anden træning, også selvom du ikke har født. Er du i tvivl om, hvordan du kniber, så brug endetarmsåbningen som pejlingsområde. Det er nemlig her, du mærker mest.

  • Læg dig på ryggen med let bøjede ben, og lad hænderne hvile på underlivet. Knib, mens du langsomt tæller til fem, og slap af i ti sekunder. Gentag derefter fem gange.
  • Udfordr dig selv ved at lave øvelsen enten siddende eller stående. Prøv fx at holde knibet, mens du rejser dig fra en stol.

Her finder du 7 øvelser, der giver dig en stærkere bækkenbund.

9. Vælg mormortrussen

Vil du være god ved dit underliv, så vælg en trusse, som generer mindst muligt, og som samtidig sikrer optimal varmeafledning. Hvis ikke du har problemer med underlivet, kan du sagtens gå med g-streng, men har du gener fra tid til anden, er undertøj, der gnaver, ikke den bedste løsning.

10. Spis mælkesyrebakterier

Skedens pH-balance må hverken være for sur eller basisk. Det er dog svært at bruge kosten til at regulere pH-balancen, men du kan med fordel spise kapsler med mælkesyrebakterier for at forebygge infektioner.

Kilde: Christine Felding, speciallæge i gynækologi og obstetrik

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler