Spinatlasagne
Grønnere lasagne –

fyld den med spinat eller laks

© iStock

Grønnere aftensmad – hvordan?

Mindre kød – ja tak, men hvordan kommer jeg i gang? Virker det uoverskueligt at bryde dine kødvaner og kickstarte en mere grøn livsstil, så hjælper vi dig her fra land med masser af praktiske tips.

21. april 2020 af Tine Sandorf og Inge Eriksen

Det er nok i aftensmaden, den største udfordring ligger, hvis man vil skære ned eller helt droppe kødet. Dels er aftensmaden ofte bygget op om kødet, dels er retter som spaghetti med kødsovs, burgere, chili con carne og lasagne en favorit hos mange. Det er dog ikke umuligt, at finde grønnere løsninger. 

Sådan kunne din grønne uge se ud

Beslut dig for at starte med fx to vegetardage om ugen. Når det er blevet en vane, kan du så evt. inddrage flere

Godt tip

Prøv at lave de klassiske retter uden oksekød. En chili sin carne, en kødfri lasagne eller en burger med kikærtebøf har selvfølgelig ikke samme smag som kødversionen, men den smager stadig rigtig godt.

Bliv klog på plantefars


5 x grøn aftensmad

  • Wokret med lynstegte, sprøde grøntsager og peanutdrys. Servér quinoa til
  • Spansk tortilla lavet af æg, løg og kartofler. Servér en tomatsalat til
  • Gulerodssuppe blendet med søde kartofler og chili. Drys med quinoa og ovnristede kikærter
  • Kartoffelpizza med fetaost og frisk rucola. Servér fintskåret blomkål vendt i pesto til
  • Indisk dhalgryde med røde linser, spidskommen, hvidløg, ingefær og chili. Servér en raita til rørt af skyr, agurk i tern, mynte, hvidløg, salt og peber

Kilder: Sisse Fagt, seniorrådgiver hos DTU Fødevareinstituttet, og Maria Felding, klinisk diætist og forfatter til “Den plantebaserede kost”.


Artiklen blev bragt i I FORM nr. 16/2019

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: