Grønnere aftensmad – hvordan?

Mindre kød – ja tak, men hvordan kommer jeg i gang? Virker det uoverskueligt at bryde dine kødvaner og kickstarte en mere grøn livsstil, så hjælper vi dig her fra land med masser af praktiske tips.

Spinatlasagne

GRØNNERE LASAGNE – fyld den med spinat eller laks.

© iStock

Det er nok i aftensmaden, den største udfordring ligger, hvis man vil skære ned eller helt droppe kødet. Dels er aftensmaden ofte bygget op om kødet, dels er retter som spaghetti med kødsovs, burgere, chili con carne og lasagne en favorit hos mange. Det er dog ikke umuligt at finde grønnere løsninger.

Sådan kunne din grønne uge se ud

Beslut dig for at starte med fx to vegetardage om ugen. Når det er blevet en vane, kan du så evt. inddrage flere.

Godt tip

Prøv at lave de klassiske retter uden oksekød. En chili sin carne, en kødfri lasagne eller en burger med kikærtebøf har selvfølgelig ikke samme smag som kødversionen, men den smager stadig rigtig godt.

Bliv klog på plantefars

Kilder: *Sisse Fagt, seniorrådgiver hos DTU Fødevareinstituttet, og Maria Felding, klinisk diætist og forfatter til “Den plantebaserede kost”.*

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 16/2019

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background