Grønnere aftensmad – hvordan?

Mindre kød – ja tak, men hvordan kommer jeg i gang? Virker det uoverskueligt at bryde dine kødvaner og kickstarte en mere grøn livsstil, så hjælper vi dig her fra land med masser af praktiske tips.

Spinatlasagne

GRØNNERE LASAGNE – fyld den med spinat eller laks.

© iStock

Det er nok i aftensmaden, den største udfordring ligger, hvis man vil skære ned eller helt droppe kødet. Dels er aftensmaden ofte bygget op om kødet, dels er retter som spaghetti med kødsovs, burgere, chili con carne og lasagne en favorit hos mange. Det er dog ikke umuligt at finde grønnere løsninger.

Sådan kunne din grønne uge se ud

Beslut dig for at starte med fx to vegetardage om ugen. Når det er blevet en vane, kan du så evt. inddrage flere.

Godt tip

Prøv at lave de klassiske retter uden oksekød. En chili sin carne, en kødfri lasagne eller en burger med kikærtebøf har selvfølgelig ikke samme smag som kødversionen, men den smager stadig rigtig godt.

Bliv klog på plantefars

Kilder: *Sisse Fagt, seniorrådgiver hos DTU Fødevareinstituttet, og Maria Felding, klinisk diætist og forfatter til “Den plantebaserede kost”.*

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 16/2019

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background