Sandwich
Tænk kreativt –

prøv at fylde din sandwich med farverigt grønt

© iStock

Grønnere frokost – hvordan?

Der findes et hav af alternativer til kødpålæg, som er mindst ligeså lækkert. Her får du inspiration til, hvordan du kan lave en lækker, mættende og vegetarisk frokost.

21. april 2020 af Inge Eriksen og Tine Sandorf

Madpakkefolket bestemmer helt selv over deres frokost, mens andre er underlagt, hvad kantinen på jobbet serverer. Et generelt råd er at undgå alle former for kødpålæg.

Godt tip

Brug rester fra aftensmaden i madpakken, eller lav en salat med tun eller bælgfrugter. Vælg pålæg som æg, hummus, laks, makrel i tomat, kartoffel og avocado. 

I kantinen kan du gå efter salat suppleret med fugl eller fisk.

LÆS OGSÅ: Undgå kaloriefælderne i kantinen


5 x grøn frokost

  • Tomatsuppe med hvide bønner og parmesandrys samt en skive rugbrød
  • Sandwich med æggesalat rørt på skyr. Spis masser af gnavegrønt til, fx blomkål, gulerødder og agurk
  • Rugbrødsmadder med pålæg som hummus, kartoffel og avocado
  • Coleslawsalat med fintsnittet spidskål, revet gulerod og mager dressing rørt på skyr. Bland en god håndfuld kikærter i
  • Pastasalat med fuldkornspasta vendt med pesto, tomater og edamamebønner. Drys med parmesanflager

Kilder: Sisse Fagt, seniorrådgiver hos DTU Fødevareinstituttet, og Maria Felding, klinisk diætist og forfatter til “Den plantebaserede kost”.


Artiklen blev bragt i I FORM nr. 16/2019

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: